P, 4.12.2022

Lehmasarvest puhkpill pani Klaaspärlimängu publiku püsti seisma

Raimu Hanson
, ajakirjanik
Lehmasarvest puhkpill pani Klaaspärlimängu publiku püsti seisma
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Andres Mustoneni dirigeeritud orkestris Klaaspärlimäng Sinfonietta soleerib leedulasest birbynėvirtuoos Vytautas Kiminius.
Andres Mustoneni dirigeeritud orkestris Klaaspärlimäng Sinfonietta soleerib leedulasest birbynėvirtuoos Vytautas Kiminius. Foto: Kristjan Teedema

Festivali Klaaspärlimäng avakontserti neljapäeva õhtul kuulama tulnud publik täitis Jaani kiriku istekohad. Juba enne vaheajale minekut tõusid kõik aplodeerides pinkidelt püsti, kui oli kõlanud Peeter Vähi kirjutatud kontsert leedu rahvapillile birbynė'le ja orkestrile. Imetlust põhjustas nii helitöö kui ka selles soleerinud leedulasest birbynė virtuoos Vytautas Kiminius.

Pealtnäha lihtsakoeline, lehmasarvest ja puust valmistatud birbynė tekitas vaimustust ka heliloojale ja Klaaspärlimängu kunstilisele juhile Peeter Vähile, kui ta oli oma kõrvaga kuulnud selle instrumendi peeni muusikalisi võimalusi. Seepärast võttiski ta ette ulatusliku kontserdi kirjutamise.

Festivali avakontserdi vaheajal rääkis Vähi, et esimest korda kõlas helitöö Leedus aastal 2020 ja et ettekandeid oli samal aastal kavandatud mitmel pool mujal Euroopas, kuid vahele astus koroonapandeemia. Nüüd saavad sama teost kuulata peagi leedulased ja seejärel berliinlased.

Pärast vaheaega

Pärast vaheaega oli taas kuulajate ees orkester Klaaspärlimäng Sinfonietta. Seda dirigeerinud Andres Mustonen vaimustas kuulajaid ka viiuldajana, kui kava jõudis Max Bruchi teoseni «Kol nidrei».

Kontserdi esimese poole alguses astus tühja lõuendi (u 1,2 x 1,5 m) ette tartlasest kunstnik Liis Koger, kes asus publiku silma all muusikalisi emotsioone üle kandma abstraktse maali pinnale. Hiljem rääkis ta, et mõni minut pärast kontserdi teise poole algust jõudis ta äratundmiseni, et maal on valmis, mis aga ei tähenda seda, et ta hiljem ei jätkaks.

Jaani kirikus maalib muusikalisi emotsioone Liis Koger.
Jaani kirikus maalib muusikalisi emotsioone Liis Koger. Foto: Kristjan Teedema

Kunstnik maalib kõikidel festivali kontsertidel ühe pildi ning peab olema kõikide piltidega ühele poole saanud hiljemalt 12. juulil. Just sel õhtul, kohe pärast Eesti rahvusmeeskoori kontserti, on kavas nende maalide oksjon.

Varemgi Klaaspärlimängus osalenud kunstnik on ka luuletaja. Seni on ilmunud luulekogud «Tantsud armastuse lõppu» (2011), «Vana kuu hea and» (2012) ja «Igaviku kingad» (2014). Viimati nimetatud raamatu on kirjastanud osaühing ERP, mis on ka Klaaspärlimängu festivali kava koostamise ja korraldamise taga.

Reede õhtul

Reedel, 8. juuli õhtul toimus Jaani kirikus kaks kontserti.

Kõigepealt oli kell 19 kavas «Kutse pulma … Figaro». Kuulajate ees oli Wolfgang Amadeus Mozarti, Richard Wagneri, Max Regeri ja Erich Wolfgang Korngoldi loominguga Wiener Kammersymphonie Austriast.

Kell 22 toimus sealsamas kontsert «Gloria». Henry Purcelli, Johann Sebastian Bachi ja Antonio Vivaldi helitöid esitavad Iisraeli barokkorkester Barrocade ning Andres Mustoneni dirigeeritud Voces Tallinn koos sopran Jaanika Kuusiku ja metsosopran Annely Leinbergiga.

Klaaspärlimängu tegevdirektor Tiina Jokinen, kunstiline juht Peeter Vähi ja avamisel sõna võtnud Tartu linnapea Urmas Klaas.
Klaaspärlimängu tegevdirektor Tiina Jokinen, kunstiline juht Peeter Vähi ja avamisel sõna võtnud Tartu linnapea Urmas Klaas. Foto: Kristjan Teedema
Märksõnad
Tagasi üles