/nginx/o/2022/06/17/14633238t1h29ce.jpg)
Levib arvamus, et huvi veoautode juhtimise vastu on leige ja järelkasvu pole. Vastupidi, Autoserti õpilaste nimekirja pikkus ja masinapargi aktiivne liikumine näitab selgelt, et autokooli õpetajad ei vahi niisama taevasse ja töö käib täie hooga. Kuid veel hiljuti polnud kõik sugugi nii roosiline.
Läbi raskuste tähtede poole
„Tung on meeletu,“ räägib Autoserti pealik Lenno Põder. Õpilaste kasutuses olevad sõidukid on uued, puhtad ja ilusad. Inimene vajab head emotsiooni ja autokooli valides langeb sageli valik just sellele, kellel on korralik masinapark. Seega ei saa autopargi olulisust kooli juures kuidagi vähetähtsaks pidada.
/nginx/o/2022/06/17/14633244t1h204a.jpg)
„Õpilaste suur arv ja Autoserti populaarsus ei tähenda, et teeksime kuidagi järeleandmisi teenuse kvaliteedis. Vastupidi, transpordiameti statistika näitab, et Autoserti koolituskeskus kuulub selgelt Eesti parimate koolitajate hulka,“ räägib Põder. Ometi ei ole elu olnud alati lust ja lillepidu.
Kui Autosert 2020. aastal kategooriaõppega alustas, siis telliti õppesõidu teenus allhankijatelt sisse, sest Autosertil sõiduõpetajad puudusid. Neid lihtsalt polnud kuskilt saada. Selle tõttu pääses CE-kategooria sõidueksamilt läbi vaid masendav 23 protsenti koolitusel osalejatest. Tekkis õigustatud küsimus, kas tõesti on õpilased niivõrd saamatud või tuleb vaadata otsa õpetajatele, kes said sisse ostetud. „Eks omad vitsad peksid, kui usaldasime allhankijaid ning saime kehvad õpetajad. Tuli teha 180-kraadine pööre,“ meenutab Põder konarlikku algust.
Autosert tegi investeeringu ning hakkas ise sõiduõpetajaid välja koolitama. See oli õige otsus: nüüd saab koolist läbi 78 protsenti õpilastest. „Autosertis töötavad koolitajad ei ole ainult tugevad teoreetikud, vaid nad on hingega asja juures ning neil on seljataga aastatepikkune praktiline kogemus kutselise autojuhina,“ märgib Põder. Tartus koolitab C- ja CE-kategooria juhte Autoserti sõiduõpetaja Andrus Raag, keda õpilased hindavad väga kõrgelt. „Andrusel on kutselise autojuhi taust ja ta on tõeline praktik,“ lisab Põder.
/nginx/o/2022/06/17/14633266t1h3633.jpg)
B-kategooria loa tegija lastakse ka veoki rooli
Autosert koolitab peamiselt rasketehnika kategooriaid C, CE, D ja T, kuid 2021. aasta sügisel avati ka väike autokool, kus saab õppida sõiduauto juhiks (B-kategooria) ja BE-kategooriat. „B-kategooria koolitus ei saa kindlasti meie põhitegevusalaks, kuid veoautojuhtide tagasiside põhjal tundsime, et võiksime seda siiski pakkuda,“ selgitab Põder.
Sõiduõpetajad on 2021. aastal läbinud uuendusliku sõiduõpetaja koolituse ning on rõõmsameelsed, tegutsemistahtelised, hakkajad ja töösse väga pühendunud.
/nginx/o/2022/06/17/14633267t1heaf4.jpg)
B-kategooria sõiduõpetaja Tartus on Liisi Roos, keda õpilased väga kiidavad. Liisi on rahulik, hooliv ja soe õpetaja.
/nginx/o/2022/06/17/14633268t1hdeaa.jpg)
„Õppimise muudab eriliseks ka see, et meie koolieksameid võtab vastu endine transpordiameti eksamineerija, Tartu tiimi juht Toomas Meiel. Tema käe all mängitakse sõidueksam läbi, et riiklikul sõidueksamil oleks olukord juba tuttav ja eksamipinge väiksem,“ ütleb Põder.
Autosertis B-kategooria loa tegemise muudab eriliseks see, et koolituse juurde kuulub valikmoodul, mis lubab platsil ka veoauto juhtimist proovida. „Siis oskad veokiga arvestada ka liikluses,“ põhjendab Põder. Selgeks saavad pöörderaadiused, gabariiditunnetus, pimenurkadega arvestamine või veoautodele seatud piirkiirused.
/nginx/o/2022/06/17/14633242t1h43b3.jpg)
Kõik see mõjutab autojuhtide käitumist: näiteks kui sõiduautojuht, kes sõidab maanteel 85 km/h, korraks hoogu pidurdab, kui veoauto temast möödasõitu teeb, on liiklusohutus veelgi suurem, sest üksteisega arvestatakse.
„Harvad pole ka juhud, kui B-kategooria õpilane avaldab soovi tulevikus kindlasti ära teha veoautojuhiloa, sest veoautoga sõidu proovimine turvalises keskkonnas andis talle positiivse kokkupuute suure masinaga,“ tõstab Põder esile, et inimestele tegelikult meeldib veoauto roolis olla. Autoserti eesmärk on see, et Eestisse tuleks juurde rohkem noori ja hakkajaid veoauto- ja bussijuhte, sest neid vajatakse väga.
Nõudlus ületab pakkumist
Põdra sõnul ei peagi nad ennast enam eriti reklaamima. „Ausõna, nõudlus ületab praegu pakkumise ning kohad koolitustele täituvad metsiku kiirusega,“ ütleb ta. Kõige parem reklaam tuleb lõpetajatelt ehk kui veokijuhid saadavad oma lapsi ja lapselapsi meie juurde õppima. „See on kõige suurem tunnustus meie tehtud tööle,“ rõhutab ta.
Vana panniga rooli ei kutsu
Aga kuidas meelitada inimesi rasketehnika juurde, et näiteks veoki juhtimine oleks jälle populaarne? Põder usub, et autokoolid saavad siin väga palju ära teha. „Kui ikka pakud huvilisele võimalust sõita puhtas, ilusas ja uues autos, siis ta saab siit hoopis teise emotsiooni, kui lasta tal sõita oma elupäevade lõpul oleva masinaga.“
Autosertis aina kiiremini täituvad õppekohad näitavad, et tegelikult on huvi olemas. Kui on ka head koolitajaid, kes lisaks teooria õpetamisele saavad ja oskavad rääkida oma kogemusest ja reaalsetest olukordadest, on see suur väärtus.
Unistused on suured
Tulevikku vaadates unistab Põder julgelt. Praegune õppesõiduplats on renditud, kuid tulevikus tahab ta luua ühe suure õppekompleksi. „Koht, kus oleks olemas kogu masinapark koos õppeklasside ja vajalike ruumidega,“ räägib Põder. Sel aastal plaanitakse võtta rahulikult ja jälgitakse, et ettevõtte töö oleks endiselt kvaliteetne ja pakuks klientidele rahulolu.
„Klientide rahulolu on meie jaoks kõige olulisem. Liites sinna juurde väga head eksamitulemused, on näha, et liigume õigel rajal,“ sõnab Põder.