Täna esitleti lennuliiklusteeninduses esmakordselt irdtorni – uut Eestis loodud tehnoloogilist lahendust, mis võimaldab Eesti lennuväljadel toimuvaid lende koordineerida Tallinnas asuvast juhtimiskeskusest. Kuressaare lennuvälja videopilti saab juba distantsilt näha. Esimene lennuväli, millele hakatakse osutama lennuliiklusteenust irdtornikeskusest, on Tartu. Sellele järgnevad Kuressaare, Pärnu ja Kärdla.
Tartu lennuliiklust hakatakse juhtima Tallinna irdtornikeskusest
Irdtornitehnoloogia võimaldab osutada lennuliiklusteenust ühest keskusest samal ajal mitmel lennuväljal. Lennuväljadele on rajatud kaameratega tornid, mis pakuvad 360-kraadist vaadet lennujuhile, kes vaatleb seda suurtelt ekraanidelt. Esmalt pakutakse lahendust ühele lennuväljale, aga tulevikus võimaldab see ühel lennujuhil juhtida samal ajal kuni kolme lennuvälja tööd. Üleminek irdtornitehnoloogiale on Eesti regionaalsetel lennuväljadel kavas lõpule viia 2025. aasta lõpuks.
Uus lahendus tagab ööpäevaringse ohutu ja kvaliteetse lennujuhtimise, mida ei mõjuta ilmaolud. «Ühtlasi saame selle abil pakkuda lennuliiklusteenuseid paindlikumalt ja kuluefektiivsemalt: töötame video-audiosüsteemi vahendusel ja lennujuhi töökoht ei pea enam asuma teenust vajava lennuvälja füüsilises tornis. Nii saame ühtlustada kõikidele Eesti regionaalsetele lennuväljadele pakutavat teenust, luua sarnased protseduurid ja õhuruumid,» rääkis lennuliiklusteeninduse äriarenduse osakonna juht Teve Rahula.
Selline lahendus võimaldab Eesti lennujuhtidel pakkuda oma teenuseid ka teistele riikidele. Lennundusturg on viimastel aastatel väga palju muutunud ja lennujuhtide konkurents on tihenenud. «Irdtornitehnoloogia annab võimaluse konkureerida rahvusvaheliselt. See on meile äriliselt tähtis ja põnev tulevikuperspektiiv,» lisas ta.
Lennuliiklusteeninduse ja Cybernetica ASi koostöös valminud lahendust on välja töötatud juba 2016. aastast ja sellele on kaasa aidanud 45 eksperti. Nüüdseks on kaugjuhitava lennujuhtimistorni- ehk irdtornitehnoloogia arenduse Cybernetica ASilt ostnud Austraalia suurettevõte Adacel Technologies Ltd, kel on kavas eestlaste loodud tehnoloogia ka teistes riikides kasutusele võtta.
Irdtornisüsteem on loodud avatud arhitektuuri põhimõtteid silmas pidades ja seda saab lõimida olemasolevate või uute lennuliikluse korraldamise, suhtlus-, navigeerimis- ja jälgimissüsteemidega. See tähendab, et lahendus on väga paindlik ning võib sobida erinevatele lennuväljadele ja lennujuhtidele kõikjal maailmas. See tehnoloogia avab kõigile lennundusega seotud ettevõtetele tohutult võimalusi. «Ootame põnevusega, kuidas saame selle abil lennundusvaldkonda veelgi turvalisemaks ja tõhusamaks muuta,» ütles Adaceli tegevjuht Daniel Verret.