Tartu linn, OÜ Modern Mobility, Tartu ülikool, OÜ Traffest ja AS Bercman Technologies sõlmisid koostöölepingu, et katsetada isejuhtivat sõidukit nõudetransporditeenuse pakkumisel ning kontrollida selleks vajalikke tehnoloogilisi lahendusi ja protsesse.
Tartus hakatakse katsetama isejuhtivat nõudluspõhist sõidukit (1)
Tartu linn on Modern Mobility loodud tarkvaraplatvormi VEDAS katsetanud 2021. aasta novembrist Tiksoja, Vorbuse ja Kardla piirkonna nõudluspõhise ühistranspordiga. Inimesed on teenuse hästi vastu võtnud ning nüüd soovitakse tulevikutranspordi arendamisel astuda uus samm ja katsetada tänavu aprillis selle teenuse osutamisel isejuhtivat autot Lexus RX450h.
«Teenuste arendamine koostöös ettevõtete ja ülikooliga on linnale väga hea võimalus. Isejuhtivad nõudluspõhised sõidukid saavad tulevikus loomulikuks osaks meie ühistranspordisüsteemist ning seetõttu on mõistlik juba nüüd katseprojektide elluviimisega tehnoloogiate katsetamisele ja arendamisele kaasa aidata,» ütles Tartu abilinnapea Raimond Tamm.
Isejuhtivasse autosse mahub kolm sõitjat ning katseperioodil viibivad autos ka turvajuht ja operaator, kes tagavad sõidu ohutuse. Sõitjatelt küsitakse enne nõusolekut isesõitva ühistranspordi kasutamiseks ning kõik huvilised saavad endast teada anda linna tasuta infotelefonil 1789. Projekti käigus liidestab Modern Mobility VEDASe nõudetranspordi haldamise infosüsteemi isejuhtiva auto juhtimissüsteemiga, mistõttu sõitude tellimises Vorbuse piirkonna elanikele midagi ei muutu.
«Oleme väga põnevil, et näha, kuidas isejuhtivad sõidukid Vorbuse inimeste teenindamisel hakkama saavad. Sellega astume sammu lähemale teenuse täiesti automaatseks muutmisel,» ütles Modern Mobility tegevjuht Pirko Konsa.
Modern Mobilityle pole see esimene kord katsetada isejuhtivaid sõidukeid. Augustis katsetati Tartus koostöös OÜga AuveTech isejuhtivat muuseumibussi, mida tartlased ka aasta teo konkursil esile tõstsid.
Modern Mobility nõudluspõhise transpordi valdkonna juht Tanel Talve avaldas heameelt, et koostöölepingu on sõlminud tugevad oma valdkonna asjatundjad. «Kõik lepingu osalised tegutsevad selle nimel, et muuta inimeste liikuvuslahendused turvalisemaks, mugavamaks ning vajadustele paremini vastavaks. Praktika on tõe kriteerium, mistõttu tunnustame Tartu linnavalitsust, kes on heaks eeskujuks innovatsiooni arendamisel just praktiliste tegevuste kaudu. Ühtlasi saame sellises koostöös anda oma panuse nii Eesti kui ka rahvusvaheliste seaduste arendamisse, et see vastaks kiirele tehnoloogilisele arengule ning inimeste liikuvusvajaduste muutumisele,» ütles Talve.
Mobiilsuslahendusi arendav ettevõte Modern Mobility asutati aastal 2018. Aastail 2019– 2021 on läbi viidud viis isejuhtivate sõidukite katseprojekti nii Eestis kui välisriikides. Autonoomne ühistransport on Modern Mobility eestvõttel sõitjaid teenindanud ka Tallinnas Kadriorus ja Ülemiste Citys ning Kreeka linnas Lamias. Ettevõtte loodud nutitranspordi haldamise tarkvara VEDAS kasutatakse Tartus ja Saaremaal nõudluspõhise ühistranspordi teenuse pakkumisel.