Päevatoimetaja:
Kelly Olesk
+372 739 0375

Riia-Vaksali ristmik sai valmis paar kuud enne tähtaja kukkumist

Toimetaja: Eili Arula
Copy
Õhtune droonivaade Riia-Vaksali ristmikule ja Vaksali sillale.
Õhtune droonivaade Riia-Vaksali ristmikule ja Vaksali sillale. Foto: Kristjan Teedema

Tartus Riia-Vaksali liiklussõlme ehitus vältas aasta ja seitse kuud. Kuigi liilussõlme valmimise tähtaeg on 2022. aasta jaanuar, avatakse Riia-Vaksali ristmik ning sealne uus kergliiklussild liiklusele juba sel neljapäeval.

Riia-Vaksali ristmiku rekonstrueerimisel kasutati Eestis unikaalseid ehitusvõtteid - jalakäijate tunneli betoonkarkassid lükati läbi raudteetammi muldkeha.

Ristmiku rekonstrueerimisel kasutati Eesti tingimustes ainulaadset ja keerukat tunnelite rajamise tehnoloogiat. Nii suruti varem valmistatud 1200 tonni kaaluvad betoonist tunnelielemendid läbi raudteetammi muldkeha.

«Keerukatele ehitustöödele vaatamata sujus töökorraldus kenasti ning objekt valmis enne kavandatud tähtaega. Kogu ehitusperioodi vältel suudeti hoida Riia tänav autoliiklusele ning raudteeviadukt rongiliiklusele avatud,» sõnas abilinnapea Raimond Tamm

Linnapea Urmas Klaas nimetab Riia-Vaksali ristmiku rekonstrueerimist Tartu viimase kümnendi üheks tee-ehituse olulisemaks objektiks. Linnapea lisas, et atraktiivse välimusega uuenenud ristmik rikastab oluliselt ka Tartu linnaruumi tervikuna.

Linna ühe tihedama liiklusega ristmiku rekonstrueerimise eesmärk oli muuta piirkond kergliiklejatele ohutumaks ja mugavamaks ning suurendada ristmiku läbilaskevõimet. Kahele poole Riia tänavat ehitati kergliiklustunnelid, rekonstrueeriti sõidutee ja teed ületav raudteeviadukt, mille kõrvale ehitati kergliiklussild. Uus kergliiklussild sai nimeks Vaksali sild, mis oli avalikul nimekonkursil populaarseim pakkumine.

Riia-Vaksali ristmiku projekteerimine ja ehitamine maksis 5 272 275 eurot. Töid rahastati Tartu linna ja Ühtekuuluvusfondi projekti «Tartu raudteejaama arendamine ja ligipääsetavuse suurendamine» vahenditest.

Keskkonnainvesteeringute Keskuse juhataja Andrus Treieri sõnul on Tartu Riia-Vaksali liiklussõlm üks mahukamaid projekte, mida KIKi kaasabil on viimastel aastatel renoveeritud, et ühendada erinevad transpordiliigid. «Hea meel, et inimesed saavad kombineerida mugavalt keskkonnasäästlikke liikumisviise, nagu ühistransport, elektrisõidukid ja jalgrattad,» lisas Treier.

Riia-Vaksali ristmiku rekonstrueerimist ja kergliiklussilla ehitamist alustati 2020. aasta aprillis. Ristmiku rekonstrueerimisprojekti aluseks on OÜ Tinter-Projekt koostatud eelprojekt, milles on arvestatud ideekonkursi võidutööd «Sindlinahk» (OÜ Part). Ristmiku ehitas AS Trev-2 Grupp.

Tagasi üles