/nginx/o/2021/11/14/14201527t1he466.jpg)
Raadi vana sõjalennuvälja ja Kõrveküla vahele jäävas Tila külas kavandatakse 60 hektari suurust arendust, mille planeeringukonkursi võitis töö «Tagapõllust eeslinnaks».
Sobiva linnaehitusliku lahenduse leidmiseks Tila küla Sutemetsa piirkonnale korraldasid ideevõistluse Piibeleht Arendus ja Tartu vald.
Puud jäävad
Žürii liikme ja Tartu vallaarhitekti Egle Nõmmoja sõnul sidus see töö kõige paremini kaht kõrvalolevat asumit. «Üks tugevaid külgi oli ka see, et täiesti selgelt eristus linnaosa keskpunkt või kese,» ütles ta.
/nginx/o/2021/11/14/14201528t1hb1b0.jpg)
Piirkonnaga tegelema hakkava Piibeleht Arenduse eestvedaja Madis Soodla küll nentis, et oleks konkursil tahtnud rohkem näha kliimaneutraalsusele pürgivaid detaile, kuid jääb sellegipoolest võidutööga rahule.
«Selles töös on voolavust, sidusust ja on x-faktor, mis tekitab tunde, et selle pildi elluviimisel see ka elama hakkab,» ütles Soodla.
Kui Ihastes on viimastel aastatel olnud teravad metsatülid, siis Sutemetsa kavandatavas linnakus on kõrghaljastusel tähtis roll. Võidutöö autorid tõstsid esile, et kui tavapärastel põlluarendustel alustatakse puhtast maast, millele lisandub hoone, ja alles seejärel puud, siis Sutemetsas valmis kavand puistust lähtuvalt.
«Võtsime kohe suuna säilitada kõrghaljastust ning see on inspireerinud selle kontseptsiooni väljatöötamisel,» sõnas Tajuruumi maastikuarhitekt Edgar Kaare.
Ruumilise keskkonna planeerija Jaana Veskimeister leiab, et väga oluline ongi tajuda planeeritavat piirkonda. Nii käis ta alal mitu korda jalutamas ja olustikuga tutvumas. «Sa pead seda tunnetama,» ütles ta.
Ehitusaeg pole teada
Arendatavast piirkonnast saab Tartu eeslinna osa. Et ala on suur, siis ei osanud Nõmmoja prognoosida, millal läheb ehituseks. «Vähemalt on meil visioon, kuhu suunda liikuda. See on juba suur asi,» märkis ta.
«Tagapõllust eeslinnaks» kavandi autorid on Jaana Veskimeister Hendrikson & Ko-st, Urmo Mets, Lisette Tiirik ja Dora Mate Kolm Koma Arhitektidest, Edgar Kaare ja Elina Õunsaar Tajuruumist ning lisaks kuulus töörühma liiklusekspert Sulev Sannik.
/nginx/o/2021/11/14/14201531t1h7d6b.jpg)