/nginx/o/2021/10/27/14169712t1h6cf0.jpg)
Gaasi maailmaturu hind on märkimisväärselt kallinenud ja prognoosid näitavad, et kallineb veelgi. Lisaks sellele, et novembris võib kodugaasi tarbijaid oodata ees ligi 2,5 kordne hinnatõus, maksavad tartlased peagi kinni ka ulatusliku linnaliini gaasibusside kütuse hinnatõusu.
Maagaasi keskmine maailmaturu hind on aastaga kasvanud ligi kuus korda, täpsemalt 488 protsenti, teatas Eesti Gaasi juhatuse liige Margus Kaasik septembri lõpus. Lisaks läbi aegade suurimale tõusule on hinnad näidanud ka erakordset kõikumist, eriti septembris, mil ühe päeva jooksul toimus hüpe 10 eurolt/MWh kõrgeima tasemeni – üle 86 euro/MWh.
Kulud suuremad
Tartus transporti pakkuva Go Busi juhataja Andrei Mändla ütles, et järsk gaasi kallinemine tähendab 66 Tartu gaasibussile mõistagi kulude kasvu. Linnaga sõlmitud lepingu järgi hüvitab linn bussifirmale küll kütusekulud, kuid seda kvartali jagu hiljem. «See tähendab, et vahepealsel ajal tuleb meil hinnatõus sisuliselt omast taskust kinni maksta,» rääkis Mändla.
Kui aasta algul maksis bussi liinikilomeeter ligi 1,3 eurot, siis oktoobri algusest pea 1,6 eurot. Seejuures suurema lõõtsaga bussi liinikilomeetri hind oli aasta alguses 2,2 eurot, kuid nüüd 2,7 eurot. Tänavu oli kavas sõita 4,7 miljonit kilomeetrit eelarvega 7,7 miljonit eurot.
Tartu abilinnapea Raimond Tamm ütles, et kuigi bussiveo hinna tõus on olnud juba praegu märkimisväärne, siis õnneks selle aasta linnaeelarve katab suurenenud kulud ära. «Ent järgmise aasta eelarves ühistranspordi kulurida suureneb, see võib olla umbes 800 000 eurot,» ütles Tamm. «See on väga suur tõus! Nii kõrgeid kütusehindu pole me varem näinud.»
Poliitiline olukord ja ilm jäävad dikteerima lähikuude hindu, ütles Kalvi Nõu.
Hinnatõusuga peavad kohalikud omavalitsused ise hakkama saama, riigi toetusest pole juttu olnud. «Vaatame järgmise aasta eelarve üle: millised on kulud, mida on võimalik ära jätta,» sõnas abilinnapea.
Alexela energiakaubanduse portfellijuht Kalvi Nõu selgitas, et gaasihinna tõusu taga on riikide väikesed varud, Aasia riikide kasvanud nõudlus, vähenenud gaasitarned Venemaalt ning kuum ja tuulevaikne suvi.
«Külma talve korral näeme tõenäoliselt veel gaasihinna tõusu, kuid arvestades praeguseid kõrgeid hindu, siis pigem ootaks esimese kvartali perspektiivis hindade stabiliseerumist,» sõnas ta.
Katsumus linnaeelarvele
Nõu hinnangul võiks 2022 teises kvartalis ehk kevadel hind muutuda taas normaalseks, sest praeguse hinnatõusu taga on eeldatavasti ka Gazpromi soov Nord Stream 2 gaasitoru jaoks Euroopa Liidus luba saada.
«Praegu tundub selle saamine lähitulevikus tõenäoline,» leidis ta. «Tuleb tõdeda, et poliitiline olukord ja ilm jäävad dikteerima lähikuude hindu.»
Lisaks kütusehinnale on väga suur ka elektrihinna tõus. «Selge on see, et hädavajalikud teenused, nagu ühistransport ja tänavavalgustus, kannatada ei tohi,» kinnitas Tamm.
Praegu on veel vara öelda, mille arvelt linnaeelarve energiakulude suurenemise katab. Tamme sõnul ei saa välistada näiteks bussipiletite kallinemist. «See ei pruugi puudutada ainult bussipiletite hindu, eks peame kogu tulurea üle vaatama,» ütles ta.
Uus linnavõim peab detsembri alguseks linnavolikogule esitama järgmise aasta tasakaalus linnaeelarve.