Öeldakse, et saunas tekivad head ja puhtad mõtted. Tartu noormees Alex Aus võib kinnitada, et see väide peab paika.
LUGEJATE LEMMIK ⟩ Meeletu pastaarmastus viis gümnasisti toidubussi avamiseni
Kolm aastat tagasi, mil ta käis Hugo Treffneri gümnaasiumi 10. klassis, tuli tal koos sõbraga saunas istudes jutuks, miks ei ole Eestis ühtki toidukaubikut ehk food truck’i, mis pakuks pastat. Mõte arenes paari aastaga nii kaugele, et eelmise aasta lõpus, mil Ausil oli pooleli gümnaasiumi lõpuklass, sõitis ta sõbraga liinibussis Poola ja tuli sealt tagasi Mercedes-Benzi kaubikuga. «See sõitis kuni 67 kilomeetrit tunnis, nii me siis sealt tagasi loksusime,» meenutas ta.
Sügisest kevadeni nokitses Aus masina kallal ning tänavuse suve alguseks oli Pastaljano-nimeline toidukaubik valmis.
Enne seda, kui kaubiku sisustamiseks läks, katsetas Aus koduköögis tervelt 150 pastaretsepti. «Vahel ärkasin kell 4.30 enne koolipäeva, tegin pasta valmis ja alles siis läksin kooli,» rääkis ta.
Aus lisas, et pastabussi ideega tegelemine mõjutas paratamatult ka õppeedukust. «Aga kool sai siiski lõpetatud ning ma tundsin, et pastabussiga tegelemine annab mulle rohkem kui rakubioloogia tunnis õpitu,» sõnas ta. Ka kodus ei saanud noormees seetõttu pragada, hoopis vastupidi. Tema kõige suurem toetaja, nii rahaliselt kui moraalselt, oli ema Kristel.
Vaimustav kogemus
Pastaarmastus sai Ausil aga alguse ajast, mil ta oli Muhus restoranis Tuul abis selle peakokal Ingrem Randjõel. Seal nägi Aus esimest korda elus, kuidas valmistatakse päris õiget pastat. «See oli vaimustav kogemus, kuidas Ingrem valas laua keskele jahukuhila ning koksas sinna munad ja lisas õli, see nägi tõesti välja nagu vulkaanikraater, ning see maitse oli imeline.» Enne seda arvas Aus, et pasta ongi see, mida lihtrahvas kutsub makaronideks ning mida saab poest riiulilt osta, puistata keevasse vette ja oodata 7–10 minutit.
Niisiis paar aastat küpses Alex Ausi peas mõte avada pastabuss ning samal ajal küpses tema köögis ka üle saja pastaroa, neist valis ta lõpuks välja seitse, mis nüüd on Pastaljano põhimenüüs.
Tänavune suvi oli ka kohe murdeline. Ausil õnnestus pastabuss tööle panna Tartu autovabaduse puiesteel. «See oli maagiline kogemus, kuigi algul kartsin hullemat,» meenutas ta. Pastabuss oli kogu autovabaduse puiestee programmi ajal ehk kuu aega järjest kesklinnas kohal – abiks neli sõpra.
Selle aja jooksul jõudis autovabaduse puiesteel liikujate südameisse üks eriti eriline retsept: 47-kiloses Grana Padano juustukeras valminud pasta, mis võitis ka sügisel Tartu Postimehe ja Tartu ärinõuandla korraldatud aasta toote konkursi rahvahääletuse. «Selle valmistamine ja menüüsse võtmine oli tegelikult ikkagi väga suur risk,» rääkis Aus. Esiteks, et üldse retsepti katsetada, pidi ta tellima 400 eurot maksva juustukera. «Ingrem Randjõe hoidis peast kinni, kui mu ideest kuulis, ütles, et olen ikka hull küll,» sõnas ta.
Sada kilo juustu
Siiski tuli tõdeda, et retsept toimis. Aus lisas veel retseptile sortsu konjakit, mis annab mõnusa karamellise maitse. Suve jooksul kulus Ausil selle pasta valmistamiseks isegi kaks juustukera ehk ligi sada kilo Grana Padano juustu.
Teine Pastaljano hitt-toode oli pasta Chuck Norris. See on kuus tundi elaval tulel podisenud Bolognese-raguu pasta kolme hõrgu lihaga, selle üks ning ehk kõige olulisem komponent on rebitud liha.
Pasta on olemuselt üsna ebatraditsiooniline kiirtoit, mida esialgu tundub ehk toidukaubikus valmistada keeruline. Alex Aus lükkas aga selle väite kiirelt ja konkreetselt ümber. «Pasta valmistamine võtab küll aega, aga see keeb väga kiiresti, käsitsi valmistatud pasta keetmiseks kulub vaid 90 sekundit,» tõdes ta.
Nüüd, mil suvehooaeg läbi, viimistleb Aus uusi plaane. Kõrgkooli ta sel sügisel ei läinud, sest plaanib rohkem rõhku panna oma veebipõhisele kokasaatele, mis kannab pealkirja «Aus koka-show». Ühestki telekanalist seda küll ei näe, kuid näiteks sotsiaalmeedia platvormidel, nagu Tiktok, Instagram ja Youtube, on Alex Ausi kokasaade menukas. Kui võtta arvesse, et saade on eestikeelne ning mõeldud kodumaisele publikule, on tema saate jälgijaid muljet avaldav hulk. Näiteks Tiktokis on neid üle 12 600.
Veebis kokasaate tegemine ongi talveperioodil Ausi peamine tuluallikas. «Mõistan, et vanematele inimestele ei tundu see kuigi mõistlik teenimisviis, aga tegelikult annab videote tegemisega ära elada küll,» märkis ta. Videotes reklaamib Aus mõnda toodet ning saab selle eest reklaamiraha.
Samas mõtleb ta juba praegu, kuhu leida pastabussile koht ka sel ajal, kui pole suve ja ei peeta festivale. «Mõtteid on, aga midagi kindlat veel otsustanud pole.» Kindel on aga see, et järgmisel suvel läheb pastabuss taas teele.
KONKURSS
Tartu Postimees ja Tartu ärinõuandla korraldasid augustis ja septembris neljandat korda Tartu ja Tartumaa aasta toote konkursi. Kandidaate esitasid ettevõtjad, lehelugejad, ajakirjanikud ja ettevõtlust arendavad spetsialistid. Lehetoimetuse žürii saatis finaalis rahvahääletusele seitse toodet-teenust. Hääletusest võttis osa ligi 3000 lehelugejat ning hääled jagunesid nõnda:
1. Pastabussi kreemine pasta konjaki-kick’iga (Pastaljano) 29%
2. Fitlapi tootesari (Nõo lihatööstus) 26%
3. Iseteeninduslik diagnostikakeskus (AES Group / Olerex) 12%
4. Piparmündi-šokolaadi maitsemesi Meemehed (Maitsemesi) 12%
5. Juuretisega leiva küpsetamise komplekt (Rye & Co) 10%
6. Moodulmööbel (Cuubic) 7%
7. Moodulsaun (Spauna) 4%
AASTA TOODE
- 47-kiloses Grana Padano juustukeras valmistatud kreemjas pasta konjakiga.
- See on kreemjas ja siidjas pasta, kus annab mõnusat tekstuuri krõbe sibul ja maitsed toob esile värske basiilik.
- Esmalt pannakse pasta keema, seejärel segatakse valmis juustukaste. Enne pasta juustukera sisse panemist lisatakse konjakit, see pannakse põlema, mis annab karamellise maitse ning seejärel valatakse põlev konjak juustukera sisse. Seejärel kraabitakse kera küljest veidi juustu lahti ning lisatakse juustukerasse kuum ja aurav pasta. Ja valmis ta ongi!
KOMMENTAAR
Lisett Heil, ASi Postimees Grupp maakondade müügiüksuse juht
Oleme ajastus, kus toimub pidev ümberlülitumine ja uute toodete või vaatenurkade kujundamine. Muutuste tempo on kiire ja seetõttu võidavad kohanejad.
Tagasivaade viimasele aastaringile on mõtlemapanev ning on hämmastav näha, mida kõike huvitavat ettevõtjad on välja mõelnud.
Tartu Postimees toetab uuendusmeelsusele suunatud ettevõtlust ja võimendab ka sel aastal ühe alustava väikeettevõtja toote turundust. Aasta toote auhinna võitja saab 5000 euro eest reklaamipinda meie trüki- ja veebiväljaannetes. Lisaks toetame teda müügi- ja turunduskonsultatsiooniga, et auhind leiaks parima väljundi.
Anname rõõmuga hoogu uue toote usaldusväärse kaubamärgi loomisele ja püsimisele. Nii sünnivad edulood, mis taas ärgitavad headele mõtetele ja algatustele. Palju õnne ja kõrget lendu Tartu Postimehe lugejate lemmiktootele!