Tartul on kavas ühistranspordis kasutusele võtta vesinikubussid

Liina Ludvig
, ajakirjanik
Copy
Tartu ühistransport.
Tartu ühistransport. Foto: Ketlin Lääts

Tartu linnavalitsus saatis volikogule eelnõu, millega küsitakse luba osaleda projektis «Rohevesiniku kasutuselevõtt Tartu linna ühistranspordis». Nii soovitakse esimese Eesti linnana alustada rohevesiniku tootmist ja kasutamist, mis aitab muuta Tartu ühistransporti keskkonnahoidlikumaks. 

Projekti raames on kavas linnaliinidel sõitma panna kolm vesinikul töötavat bussi, mille aastane hinnanguline läbisõit on kuni 240 000 kilomeetrit. Vesinikku plaanitakse toota rohelisest elektrienergiast ja veest elektrolüüsi teel.

Bussidest ülejääv vesinik suunatakse avalikku tanklasse ning sellega antakse võimalus ka teistele tarbijatele. Tegemist oleks esimese avaliku vesinikutanklaga Eestis.

Rohevesiniku kasutamisel on transpordisektoris väga suur potentsiaal, kuid praegu puudub Eestis veel rohevesiniku tootmine ning samuti pole tankimisvõimalusi, selgitas abilinnapea Raimond Tamm.

Kolm vesinikubussi, mis on kavandatud panna sõitma Tartu linnaliinidele, tagavad vajaliku esmase tarbimismahu. Lisanduvad bussid annavad võimaluse Tartu ühistransporti edasi arendada, näiteks muuta mõnel liinil väljumisi sagedasemaks või avada hoopis uus bussiliin.

Tartu on üks vähestest Euroopa linnadest, kus kogu ühistranspordisüsteem on viidud üle taastuvkütusele: 2020. aastast sõidavad Tartu linnaliinibussid biometaaniga. 

Vesiniku tootmise, tankimise ja busside hankimise tagavad koos Tartu linnaga rohevesiniku projektis osalevad partnerid AS Alexela, Eesti Energia AS ja AS Go Bus.

Vesiniku laialdasem kasutuselevõtt eeldab nii tootjate, tarbijate, teadlaste kui ka haridusvaldkonna tihedat koostööd, et oleks tagatud kogu vesinikuahela toimimine.

Tartul on selleks eeldused olemas: pikaajaline uurimiskogemus Tartu ülikoolis, kasvav roheelektri tootmine, potentsiaalsed tarbijad, spetsialistide koolitamine Tartu kutsehariduskeskuses ning arendustegevus Tartu teaduspargis. 

Projekt esitatakse rahastamiseks keskkonnainvesteeringute keskusele. Projekt läheb maksma ligi viis miljonit eurot. Otseseid rahalisi investeerimiskohustusi linnal projektis ei ole.

Vesinikukütuse kasutuselevõtul on üks liinikilomeeter ühe euro võrra kallim praegu kehtivast maksumusest. See tähendab, et hinnanguline lisakulu linnale vesinikubusside kasutuselevõtul on 240 000 eurot aastas.

Tagasi üles