Kuigi lõppenud nädalavahetusel kogunesid Ülenurme lennuväljale Tartus kiired ja vihased igast Eesti nurgast ja lähiriikidest, ei saanud kõik masinad täiel võimsusel sõita, sest rada polnud neile sobiv. Teist aastat Tartus, aga Eestis pikki traditsioone omav autode ja mootorrataste rahvusvaheline kiirendusvõistlus Speedest tõi Eesti meistri- ja karikavõistluste teisel etapil kokku rekordarvu osalejaid, sealhulgas nii imemasinaid kui tavalisi tänavaautosid.
Eesti kiirendussport vajab edasi arenemiseks korralikku rada
Organiseeritud kiirendusvõistlus erineb illegaalsest reede õhtul peetavast kogunemisest mitmel viisil. Speedesti peakorraldaja Aivo Halanurm selgitas, et Ülenurme lennuväljal toimunud võistluse eesmärk on kutsuda inimesi üles oma masinate võimsust katsetama turvalises ja kontrollitud keskkonnas. «Võrreldes mõne illegaalse võistlusega on siin turvalisus tagatud ja autod sõidavad erinevates klassides. Kõigil on turvavarustus üle kontrollitud ning vastab FIA reeglitele,» sõnas ta.
Uhke Ford Mustang
Tänavu võistlesid masinad Speedestil 14 võistlusklassis, millest kõige tavalisemad tänavaautod võtsid osa nn igameheklassist. «Sinna sai tulla oma auto või mootorrattaga, kiivri pähe panna ning masina võimsust proovida. Järgmistes klassides võistlesid juba need autod ja mootorrattad, mis ongi spetsiaalselt kiirendusraja jaoks ehitatud,» rääkis Halanurm.
Kõik kohalolijad ei saanud oma autode võimsust siiski täiel määral näidata. «Eestis on puudu korralik kiirendusrada ning kõige võimsamad autod saavad sõita ainult liimrajal, kus neil oleks üldse pidamist,» ütles Halanurm.
Üks selline oli laupäeval legendaarne Andres Arnover, kes tõi rahvale uudistamiseks oma uue Promod-klassi masina Ford Mustang GT500 '67, mille maksimaalne võimsus on 4000 hobujõudu. Sellise autoga Eestis eriti kiirendada ei saa, kuigi Arnover väga sooviks.
«Kui saaks sileda raja, oleks kiireid autosid juurde tulemas. Haapsalu kiirendusvõistlustel sõidetakse, kuid seal on rada ebatasane,» tõdes Arnover. Tema Ford Mustang on Ameerikas 400 meetrit läbinud 5,65 sekundiga kiirusel 420 km/h. Arnoveri auto juures oli laupäeval palju silmapaare, kes uurisid nii masina kui sõitja enda kohta. Arnover muigas ja ütles, et tegelikult on tema uus masin kõrgemal tasemel kui isegi Ott Tänaku WRC-auto.
Kui palju selline auto aga maksab? «Väga raske on öelda, kui palju ma siia raha olen kulutanud, sest mul on kõrval suurtoetajad Eestist ja välisriikidest. Kui üksi pusida, siis maksab selline auto 100 000 kuni 400 000 eurot, olenevalt varustusest, mis sinna lisatakse. Kindlasti kuuekohaline arv,» ütles ta. Kuigi Arnover Ülenurmes võistelda ei saanud, tegi talle kiirendusvõistlusel rõõmu, et igameheklass on järjest populaarsem ning sealt kasvavad suure tõenäosusega välja järgmised võidusõitjad.
Fännist võidusõitjaks
Üks selle võistlusklassis osaleja võttis kiirendusvõistlusest osa esimest korda. «Olen käinud neid võistlusi vaatamas üle 20 aasta ning nüüd tahan ise proovida. Proovisin ise võistlusautot ehitada ja see läks aia taha. Nüüd ostsin hea tehnikaga auto ning tegin selle nädalaga võistluseks ümber,» kirjeldas Tristan Lossman (Street B võistlusklass), kes ööl enne võistlust sai magada vaid paar tundi. Ta hindas oma auto võimsuseks ligikaudu 500 hobujõudu ning kavatseb enne järgmist võistlust võimsuse üle kontrollida.
Tulevane võidusõitja tunnistas, et kiirendussport oli vahepeal areenilt kadunud, kuid on tagasi tõusuteel. Temagi kinnitas raja puudumise probleemi. «Keegi võiks tõesti teha uue raja, kus saab õigesti kiirendada. Haapsalu rada on kehv ja viimati toimus seal ju ka üks suurem õnnetus,» nentis Lossman.
Silmapaistvaid masinaid oli kiirendusvõistlustel omajagu, neist üks nägi välja aga hoopis teistmoodi. Leedust oli Speedestile osalema tulnud võidusõitja Mindaugas Beniušis, kes soovis oma ülivõimsa Top Methanol Dragsteri Ülenurmes proovile panna. Tema mehaanikud on ehitanud auto täpselt sõitja järgi. «Olen isiklikult ehitanud seda autot 15 aastat ning teeme seda kõike hobi korras. Meil oli varem sinine Toyota Supra, mille müüsime maha, et see masin osta,» rääkis mehaanik Andrius Tiknius. Ta tõdes, et Dragsteri maksimaalne võimsus on 2000 hobujõudu ning kunagi ei tea võistlustel, millise kiiruse masin välja võtab.
Sel korral oli aga kiirust piisavalt, et püstitada uus rekord, mida pole 15 aastat keegi ületada suutnud. Outlaw' klassi finaalsõidus võidu teeninud Beniušise veerandmiili (400 meetrit) aeg oli 8,69191 sekundit ja kiirus 282,16 km/h. Mõlemad tulemused ületasid Ülenurme lennuväljal 15 aastat kestnud rekordid.
Speedesti peakorraldaja hindab Tartumaal kiirendussporti eriti populaarseks. «Vaadates, kuidas pealtvaatajate parkla oli paksult autosid täis, rahvas elas tribüünidel kaasa ja melu oli hea, siis Tartus elab kiirendussport täiesti oma elu,» rääkis Halanurm. Ta meenutas, et kui korraldas võistlust Pärnus, siis seal ei olnud rahvast nii palju, ning Haapsalu on tema sõnul liiga ühes Eesti nurgas.
Speedest Glassdrive Racing 2021 võitjad
Outlaw' võistlusklass: Mindaugas Beniušis
Pro Bike'i võistlusklass: Deivid Urbus
Super Compi võistlusklass: Janno Leiger
Super Gasi võistlusklass: Mika Haatanen
Super Streeti võistlusklass: Anti Kevvai
Street Bike'i võistlusklass: Oliver Lemmik
Street B võistlusklass: Tormis Hoffmann
Bike Bracketi võistlusklass: Delvis Siimson
Juunior Bracketi võistlusklass: Karl-Martin Hollo
Street A võistlusklass: Tarvo Järv
Pro ET võistlusklass: Delvis Siimson
Juunior Dragsteri võistlusklass: Vili Maijala
Streeti võistlusklass: Kristo Käärdi