15. juulil algaval FIA autoralli maailmameistrivõistluste etapil Rally Estonia on tänavu sõitjatele varuks mitu uut kiiruskatset, kus keegi võistlejatest varem sõitnud ei ole. Üks neist on Raadile ehitatud rada, mille tarbeks loodi teelõike vana Raadi lennuvälja lähedusse. Kui eelmisel aastal oli Tartu valla katse ERM-i juures kahekilomeetrine, siis nüüd on kogupikkuses teelõik 7,47 km. Sõitjad läbivad raja tühermaa keskel Raadi lennuvälja läheduses, aga ka teelõigul, mis kulgeb mööda asfalditehasest ja päikesepaneelidest ning jõuab välja looduskaunile pargialale. Kokku sõidetakse neli korda, lühemad kiiruskatsed (2 km) toimuvad neljapäeva ja laupäeva õhtul, pikemad (7.47 km) pühapäeval, viimane on ühtlasi powerstage ehk viimane punktikatse enne poodiumit.
Galerii ⟩ Rallisõitjaid panevad Raadi kiiruskatsel proovile kivid ja kurvid
Rally Estonia peakorraldaja Urmo Aava sõnul oli WRC promootorile oluline, et ralli hooldusala lähedale tuleks võimalikult palju inimesi ning seetõttu ehitati kiiruskatse Raadile. «Lisaks tehakse Powerstage’ilt pühapäeval otseülekannet üle maailma ning see tuli paigutada ka võimalikult lähedale hooldusalale ja poodiumile,” selgitas Aava.
Kui rallit parasjagu ei toimu, jääb uus tee inimestele sportimiseks või vaba aja veetmiseks. «See on hea näide, kuidas leida rohkem rakendust ja tegevust olemasolevatele aladele. Tahtsime luua hea rallikatse, aga samal ajal annab see teelõik hea võimaluse koeraga jalutada, joosta, rattaga sõita või lihtsalt vana lennuvälja kanti uudistada,» rääkis Tartu vallavanem Jarno Laur.
Ettevalmistused algasid juba kevadel, teede ehitusega alustati umbes neli nädalat tagasi. «Kui alguses Urmo Aava tiim tuli jutuga, et läheks katsega pargist kaugemale ja sõidaks lennuvälja tagumistes sfäärides, tundus see uskumatu idee. Seal oli soo, võsa, rägastik,» meenutas Jarno Laur. Ralli tarbeks võeti võsa maha ning veeti ära mitu autotäit ehitusjäätmeid ja rehve.
Urmo Aava sõnul on kiiruskatse sõitjatele väljakutsuv. «Keegi võistlejatest pole seda enne läbinud, uuel juurde ehitatud lõigul on keskmine kiirus ralliautodel umbes 80 km/h, pargialal umbes 62 km/h. See on ralli tavapärasest keskmisest kiirusest aeglasem, aga katse on huvitav ja tehniline,» selgitas ta.
Rally Estonia sotsiaalmeedia juht Toomas Pärtin, kes rada juba mitmendat korda läbi sõitis, ütles, et kiiruskatsel näeb kõike. «Seal on seinast seina loodust. Kord näeb ilusat pargiala ja puid, siis saepuru ja võsa. Teelõikude alguse ja lõppude osas tuleb tähelepanelik olla, lisaks on raja ääres palju terava äärega maakive, mis võivad kiiruskatse nii mõnegi sõitja jaoks lõpetada,» rääkis Pärtin.