Kui kõik läheb plaanipäraselt, sõidab juba sellel suvel Eestis ringi mobiilne noortekeskus ehk buss, millega saaks viia meelelahutuse noorteni neis paigus, kus ei ole püsivat keskust.
Maal hakkab ringi tiirutama noortekeskus
MoNo Buss on osa mobiilsest noorsootööst, mida tehakse viimasel ajal Eestis järjest enam. Selle eesmärk on minna tegevusega noortekeskustest välja, kohtadesse, kus noored ise liiguvad: tänavad, kaubanduskeskused, internet ning maakohad, kus on vaba aja tegevusteks vähem võimalusi.
Bussi projektijuht on Tähe noorteklubi juhatuse liige Triin Raudoja. Ta rääkis, et bussi baas tuleb Põltsamaale, kus asub ka Eesti Avatud Noortekeskuste Ühenduse kontor.
Põhjanaabrite eeskujul
Bussiga on plaanis ringi vedada hulganisti tegevuse pakkumise kraami. Raudoja nimetas kõikvõimalikke spordivahendeid ja töötubadeks vajalikku.
Noored sinna mahtuma ei pea, sest tegevused tuleksid suvel ja ilusate ilmadega õues, muul ajal aga kultuurimajades, koolides või muudes siseruumides. Buss sõidab omavalitsustesse, kuhu on kutsutud.
Bussiga noorte juurde minek ei ole kohalik mõttevälgatus. Niisugused ratastel keskused liiguvad nii Suurbritannias kui Soomes, põhjanaabrite juurde plaanivad meie noorsootöötajad minna ka kõigega lähemalt tutvuma.
«Tegelikult käisid meie noorsootöötajad selle idee välja juba aastaid tagasi,» rääkis Raudoja. Seni ei ole aga olnud võimalusi ning asja pole ajama hakatud.
Kodanikuühiskonna sihtkapitali toetusel koostati projekt, tegevuse alustamiseks taotletakse sealtsamast 40 000 eurot. Sellest piisaks esialgu töö alustamiseks, kuid edaspidi oleks vaja sponsoritelt püsivat abi.
Raudoja sõnul on neil rahastamise tagamiseks kõige suurem probleem praegu jätkusuutlikkus. 40 000 eurost piisaks pooleteiseks aastaks, kuid raha saamiseks tuleb tõestada, et projekt püsib elus ka pärast raha otsalõppemist.
Omavalitsuste abiga
Noored saaksid mobiilset keskust kasutada tasuta, kuid tõenäoliselt peaksid mõnevõrra toetama omavalitsused. Kas seda on vaja või kui suur see toetus peaks olema, alles selgub. Oleneb ka bussist, mis saadakse, ja selle ülalpidamiskuludest.
Raudoja sõnul on suur unistus, et ühe bussi asemel oleks niisuguseid ringiliikuvaid keskusi rohkem ja tegevusi saaks pakkuda palju enamates paikades, kui on ühe bussiga võimalik.