Skip to footer
Päevatoimetaja:
Kelly Olesk
+372 739 0375
Saada vihje

Saadjärve katamaraanimehed ehitavad oma kätega trimaraani

Trimaraani ehitajad Anti Kirs (vasakul) ja Aivar Vaher leiavad, et ükski idee pole nii hull, et seda koos mõttekaaslastega mitte proovida järele teha.

Maamehed ehitavad keset Annelinna laeva! Tohoo tonti!? Ei ole tonti kuskil, on luust ja lihast inimesed, kes natuke «hullud», ja kuskil pole öeldud, et elu peab normaalne olema.

Käsil on trimaraani ehitus, see tähendab laeva, millel on vee peal kolm osa – kere ja kaks ujukit. Laeva laius kokku on kuus ja pikkus kaheksa meetrit. Masti kõrgus veepinnalt 12,6 meetrit. Ning kui kõik purjed lahti tõmmata, on tuule lükata ühtekokku 70 ruutu kangast. Tormab kui loom – 25 sõlme ehk 46 kilomeetrit tunnis!

«See on, jah, üks väga ambitsioonikas projekt meil küll,» tunnistab ka Aivar Vaher, trimaraani ehitajate eestkõneleja. «Me tahaks selle suveks vette saada.» Aivar Vaher on muul ajal majatehase Astel Modular tootmisjuht.

Kui kõik purjed lahti tõmmata, on tuule lükata ühtekokku 70 ruutu kangast. Tormab kui loom – 25 sõlme tunnis.

«Aga milliseks suveks!?» heidab Anti Kirs kõrval nalja, kuigi ei kahtle, et just eelseisvaks suveks. Anti Kirs on ASis Enics Eesti protsessiinsener.

Nendetaolisi veidi pööraseid mehi on kokku vähemalt seitse.

Esimene tegemine

Trimaraani ehitus käib just Anne 46a asuvas Meeste Kuuris, kus puutööst huvitatud mehed juba terve aasta vabal ajal igaüks oma asja ajavad. Kes ehitab või restaureerib mööblit, kes nuputab välja laste mängu- ja ronimisvahendeid.

Aivar Vaher ütleb, et laeva pole tema varem ehitanud. Anti Kirs natuke on – jääpurjekaid, ja praegugi on tal pooleli üks lõbusõidu katamaraan. Trimaraani ehitus algas neil poolteist kuud tagasi.

Sisemaa mehed, kelle sõõrmeisse mere lõhn ei ulatu, käivad muidu purjetamas Saadjärvel. Nende sõnul on seal väga keeruline tuul, mis karastab hästi. Saadjärve katamaraaniklubist ka see trimaraani-unistus alguse sai. Täpsemalt öeldes saunast, kuna parimad ideed sünnivadki teatavasti leili visates. Et võiks ju midagi ägedat olla. Näiteks trimaraan!

Üks kolmkümmend aastat vana trimaraan maksab aga 40 000 eurot! Kas see peab unistuseks jääma? Ei pea, kui võib ise teha!

Head tööjoonised on edu alus. Esiplaanil Aivar Vaher, tagapool Anti Kirs.

Internetist leiab kergesti üles artiklid Uus-Meremaalt pärit Ian Farrierist, kes mõne aasta eest ootamatult suri, aga kelle konstruktoripärand katamaraanide ja trimaraanide ehitamisest on levinud üle maailma. Kuna maailmas leidub küllaga entusiaste, kel tehaselaeva ostmiseks raha napib, aga muidu pealehakkamist on, asus Ian Farrier oma laevade jooniste sertifitseeritud komplekte müüma. See on teinud Tartu meestelegi laeva ehitamise võimalikuks.

Siin üks Ian Farrieri loodud trimaraanidest. Seda, milline Tartu meeste laev tuleb, näeb suvel Saadjärvel.

Üks ujuk kaartel

Meeste Kuuris on praegu esimese ujuki alumine ja ülemine pool kaartele painutatud, materjaliks spetsiaalne termovaht, mida kasutakse nii lennukitööstuses kui ka laevanduses. Kui need termovahuplaadid omavahel kokku liimida ning nende pind seest ja väljast üliõhukese süsinikkihiga lamineerida, saab ülimalt vastupidava ja kerge kere.

Esimene ujuk kaartel, esialgu veel kahes tükis.

Kui üks ujuk valmis, seatakse kaartele teine, ja kui see ka valmis, seatakse põhikerele üles suuremate mõõtudega kaared.

Ian Farrieri välja mõeldud konstruktsioon on niisugune, et kui laeva on vaja ühest kohast teise vedada, saab ujukid põhikere alla kokku suruda ja kogu kupatus mahub auto järelhaagisele, mille transportimisel maanteel mingit eriluba vaja pole.

Ian Farrier ja tema kokkupakitud trimaraan haagisel.

Mehed ei tea, et keegi Eestis oleks oma kätega trimaraani varem valmis teinud, kuigi Tallinnas on üks entusiastide kamp täpselt sama teekonna valinud. Nendega ollakse sõbrad, kuna purjetajad on kokkuhoidev rahvas.

Eelmisel nädalal käisid mehed end lamineerimises koolitamas Haapsalus purjetaja ja jääpurjetaja Veiko Vooremaa juures, kes ehitab purjelaevu, sverte ja muid tarvikuid.

Mehed on välja arvutanud, et trimaraani ehitus kokku nõuab neilt vähemalt 2000 töötundi ja raha muidugi ka. Algus on tehtud, tulevik näitab, mida see toob.

Veel üks Ian Farrieri tehnoloogiaga ehitatud trimaraanidest.
Kommentaarid
Tagasi üles