Kodumaised rallikorraldajad seljatasid koroonaajastust sündinud väljakutse

Copy
Ott Tänak ja Martin Järveoja Rally Estonia Otepää kiiruskatse Rüal.
Ott Tänak ja Martin Järveoja Rally Estonia Otepää kiiruskatse Rüal. Foto: Margus Ansu

Nädalavahetusel Tartus ja Lõuna-Eestis peetud autoralli maailmameistrivõistluste etapp Rally Estonia kujunes koroonaajastu erireeglite tõttu korralduslikult üheks keerulisimaks spordivõistluseks maailmas. Lisaks tuhandetele inimestele raja ääres said toimunust teleülekannete vahendusel osa miljonid rallifännid kõikjal üle ilma. Suure väljakutsega toimetulekust tärganud rahulolutunne paisus eile pärastlõunal valdavaks joovastuseks, kui Ott Tänaku ja Martin Järveoja duo ilusa võidu koju jättis.

Rally Estonia jättis sedapuhku kodumaise rallirahva jaoks maha igas mõttes erilise märgi: esiteks kujunes tänavune tippvõistlus ilmekaks näiteks, kuidas on võimalik keeruliste piirangute tingimustes ning väga lühikese ajaga korraldada maailmatasemel sündmus.

Vähemalt sama tähtsaks võib pidada seda, et fännide suureks rõõmuks olid meie oma mehed, valitsevad maailmameistrid Ott Tänak ja Martin Järveoja kogu võistluse vältel oma ülesande kõrgusel.

Nii mõnigi asjatundja rõhutas, et Eesti rallikorraldajate edu tagas publikuhulgale kehtestatud piirang, aga ka võistluspaikade lähedus ja pealtvaatamisalade kompaktsus: 16 000-pealise publikuga oli kahtlemata lihtsam majandada kui kümmekond korda suurema rahvahulgaga. Ometi näitas Rally Estonia meeskond keerulist koroonaajastu väljakutset seljatades, et siin ollakse valmis ka järgmisi maailmameistrivõistluste etappe korraldama.

Mis saab siis, kui olukord maailmas taas normaliseerub ning Eestile peaks antama tõepoolest võimalus seekordse edu harjal korraldada MM-etappe ka tulevikus? Kuivõrd valmis oldaks siis 16 000 fänni asemel vastu võtma näiteks 100 000? Nendele küsimustele praegu veel selgeid vastuseid pole, kuid läbimurdest rääkimiseks on pärast läinud nädalavahetust kahtlemata põhjust.

Võidukad Ott Tänak ja Martin Järveoja pärast Rally Estonia viimast finišit. Kaks väga pikka rallipäeva katselt katsele sõitnud ning usinalt veebiülekandeid jälginud rallifännid said just sellest hetkest väärilise tasu.
Kuigi vahuveinipudelitel lasti korgid pealt juba vahetult pärast viimast Kambja kiiruskatset, korraldati ametlik poodiumitseremoonia ka Tartus Eesti Rahva Muuseumi taga, kuhu oli püsti pandud suur võistluskeskus. Sinna pääsesid erireeglite tõttu vaid vahetud asjaosalised ja üksikud külalised.
Võidukad Ott Tänak ja Martin Järveoja pärast Rally Estonia viimast finišit. Kaks väga pikka rallipäeva katselt katsele sõitnud ning usinalt veebiülekandeid jälginud rallifännid said just sellest hetkest väärilise tasu. Kuigi vahuveinipudelitel lasti korgid pealt juba vahetult pärast viimast Kambja kiiruskatset, korraldati ametlik poodiumitseremoonia ka Tartus Eesti Rahva Muuseumi taga, kuhu oli püsti pandud suur võistluskeskus. Sinna pääsesid erireeglite tõttu vaid vahetud asjaosalised ja üksikud külalised. Foto: Tairo Lutter
Rally Estonia ebaõnnesõduri tiitli viis kaasa Ott Tänaku tiimikaaslane Thierry Neuville. Nimelt lõhkus belglane oma võistlusmasina seitsmendal kiiruskatsel nii hullusti, et võistluspäev tuli katkestada. Pühapäevaks said Hyundai mehaanikud küll Neuville’i masina korda, kuid punktikatsele startides ilmnes tema autol taas arvestatav tehniline probleem, mistõttu ei õnnestunudki tal enam head aega saada ega pretendeerida viiele lisapunktile.
Rally Estonia ebaõnnesõduri tiitli viis kaasa Ott Tänaku tiimikaaslane Thierry Neuville. Nimelt lõhkus belglane oma võistlusmasina seitsmendal kiiruskatsel nii hullusti, et võistluspäev tuli katkestada. Pühapäevaks said Hyundai mehaanikud küll Neuville’i masina korda, kuid punktikatsele startides ilmnes tema autol taas arvestatav tehniline probleem, mistõttu ei õnnestunudki tal enam head aega saada ega pretendeerida viiele lisapunktile. Foto: Margus Ansu
Publik kiitis põneva nädalavahetuse vältel sageli korraldajaid, kuid eraldi nimetati suure plussina pealtvaatamisaladele paigutatud ekraane. Kohe, kui WRC masinad olid mööda kihutanud, kogunesid pealtvaatajad edasist sõitu telepildi vahendusel jälgima. Vellavere katsel laupäeva õhtul viibinud Tarvo ütles, et nii head tehnilised võimalused annavad lootust, et WRC-etappe näeb Eestis ka tulevikus. «Siinne korraldus on imeline. Ma pole Soomes kunagi selliseid ekraane igal katsel näinud. Nagu kodukino, ainult masinate mürina ja rahva keskel,» rõõmustas ta.
Publik kiitis põneva nädalavahetuse vältel sageli korraldajaid, kuid eraldi nimetati suure plussina pealtvaatamisaladele paigutatud ekraane. Kohe, kui WRC masinad olid mööda kihutanud, kogunesid pealtvaatajad edasist sõitu telepildi vahendusel jälgima. Vellavere katsel laupäeva õhtul viibinud Tarvo ütles, et nii head tehnilised võimalused annavad lootust, et WRC-etappe näeb Eestis ka tulevikus. «Siinne korraldus on imeline. Ma pole Soomes kunagi selliseid ekraane igal katsel näinud. Nagu kodukino, ainult masinate mürina ja rahva keskel,» rõõmustas ta. Foto: Margus Ansu
Nagu ikka suurtel rallidel, liikus seegi kord pealtvaatajate seas kirevaid seltskondi. Sinised torukübarad, kummalised prillid ja plasttopsist seaninaga mees iseloomustasid näiteks Hiiumaalt kohale saabunud Lauka Kolhoosi saalihokimeeskonda. «Need mütsid leidsin ma keldrist ja meil on sellise välimusega siin väga hea olla,» muigas kamba juhtfiguur Üllar Otsa laupäeval Veski pealtvaatamisalal. Teine grupiliige Allan Ventsel nentis, et kui esimese kiiruskatse järel olid tal emotsioonid veel segased, siis alates neljandast oli tuju ülihea.
Samas tõdesid mehed, et nägid mõnes kohas pealtvaatamisalal ralliautosid liiga napilt. «Natuke kahju, et näen 0,8 sekundit autot. Vanainimese silmade jaoks on seda ikka liiga vähe,» märkis Otsa.
Nagu ikka suurtel rallidel, liikus seegi kord pealtvaatajate seas kirevaid seltskondi. Sinised torukübarad, kummalised prillid ja plasttopsist seaninaga mees iseloomustasid näiteks Hiiumaalt kohale saabunud Lauka Kolhoosi saalihokimeeskonda. «Need mütsid leidsin ma keldrist ja meil on sellise välimusega siin väga hea olla,» muigas kamba juhtfiguur Üllar Otsa laupäeval Veski pealtvaatamisalal. Teine grupiliige Allan Ventsel nentis, et kui esimese kiiruskatse järel olid tal emotsioonid veel segased, siis alates neljandast oli tuju ülihea. Samas tõdesid mehed, et nägid mõnes kohas pealtvaatamisalal ralliautosid liiga napilt. «Natuke kahju, et näen 0,8 sekundit autot. Vanainimese silmade jaoks on seda ikka liiga vähe,» märkis Otsa. Foto: Margus Ansu
Teise rallipäeva viimast kiiruskatset Elva lähedal Vellaveres vaatas Jaani talu peremees Heigo Hanni koos lähedastega viljakäru pealt. Sealt oli vaade parem kui publikul tema maja ees. Esimest korda Vellaveres toimunud rallikatse võtsid külaelanikud peremehe sõnul vastu rõõmuga, sest korraldajad olid teinud suurepärast tööd.
«Rally Estonia on toonud meile ainult rõõmsaid tundeid, sest korraldusmeeskond tuli kohale ja leppis enne rallit meiega kõik kenasti kokku. Ja tuhat inimest, kes siia korraga saabus, pole nii väga palju,» rääkis Hanni laupäeval. Ainus, mida peremees publikule üle Lõuna-Eesti südamele pani, oli see, et inimesed ei viskaks maha prügi ja kasutaks kohale toodud tualette.
Teise rallipäeva viimast kiiruskatset Elva lähedal Vellaveres vaatas Jaani talu peremees Heigo Hanni koos lähedastega viljakäru pealt. Sealt oli vaade parem kui publikul tema maja ees. Esimest korda Vellaveres toimunud rallikatse võtsid külaelanikud peremehe sõnul vastu rõõmuga, sest korraldajad olid teinud suurepärast tööd. «Rally Estonia on toonud meile ainult rõõmsaid tundeid, sest korraldusmeeskond tuli kohale ja leppis enne rallit meiega kõik kenasti kokku. Ja tuhat inimest, kes siia korraga saabus, pole nii väga palju,» rääkis Hanni laupäeval. Ainus, mida peremees publikule üle Lõuna-Eesti südamele pani, oli see, et inimesed ei viskaks maha prügi ja kasutaks kohale toodud tualette. Foto: Margus Ansu
Publik pidas korraldajate juhistest valdavalt hästi kinni. Politseinikud kinnitasid, et kõigi päevade jooksul oli üksikuid väljakutseid, aga suures pildis probleeme ei olnud. Valvsa pilguga jälgisid kiiruskatseid ka turvatöötajad, näiteks Daniel Aganitš (pildil). «Inimesed on käitunud rahulikult, keegi pole eriti üle lindi roninud ega reegleid eiranud. Täna olen ma siin seisnud juba üle 12 tunni ja ralli on kulgenud nii nagu oodati,» ütles ta laupäeva õhtul viimase kiiruskatse ajal Vellaveres. Turvamees kiitis ka korraldajaid, kes olid koolitanud kõiki vabatahtlikke ja tiimiliikmeid viimse detailini.
Publik pidas korraldajate juhistest valdavalt hästi kinni. Politseinikud kinnitasid, et kõigi päevade jooksul oli üksikuid väljakutseid, aga suures pildis probleeme ei olnud. Valvsa pilguga jälgisid kiiruskatseid ka turvatöötajad, näiteks Daniel Aganitš (pildil). «Inimesed on käitunud rahulikult, keegi pole eriti üle lindi roninud ega reegleid eiranud. Täna olen ma siin seisnud juba üle 12 tunni ja ralli on kulgenud nii nagu oodati,» ütles ta laupäeva õhtul viimase kiiruskatse ajal Vellaveres. Turvamees kiitis ka korraldajaid, kes olid koolitanud kõiki vabatahtlikke ja tiimiliikmeid viimse detailini. Foto: Margus Ansu
Otepää kiiruskatsel asuv Alaküla hüpe ei valmistanud taas rallirahvale pettumust. See on läbi aegade olnud Rally Estonial üks populaarseimaid pealtvaatamiskohti ning ka nüüd said rallisõitjad MM-etapil proovida, kui kaugele nende sõiduvahendid lendavad. Ralli võitnud Ott Tänak sooritas seal oma Hyundaiga võistluse suurima õhulennu, mille pikkuseks mõõdeti 36 meetrit.
Et sel korral võis ühes pealtvaatamiskohas olla korraga vaid tuhat inimest, ei pidanud kohalviibijad Alakülas parema vaatekoha leidmiseks trügima. Hüpet oli võimalik vaadata isegi pealtvaatamisalal maas külitades.
Otepää kiiruskatsel asuv Alaküla hüpe ei valmistanud taas rallirahvale pettumust. See on läbi aegade olnud Rally Estonial üks populaarseimaid pealtvaatamiskohti ning ka nüüd said rallisõitjad MM-etapil proovida, kui kaugele nende sõiduvahendid lendavad. Ralli võitnud Ott Tänak sooritas seal oma Hyundaiga võistluse suurima õhulennu, mille pikkuseks mõõdeti 36 meetrit. Et sel korral võis ühes pealtvaatamiskohas olla korraga vaid tuhat inimest, ei pidanud kohalviibijad Alakülas parema vaatekoha leidmiseks trügima. Hüpet oli võimalik vaadata isegi pealtvaatamisalal maas külitades. Foto: Tairo Lutter
Võistlustules olnud autode rehvide kummaline purunemine oli kindlasti tänavuse Rally Estonia üks iseloomulikke märke. Ka etapi võitnud Ott Tänak elas laupäeva hommikul esimesel kiiruskatsel üle ehmatuse. Õnneks läks tema auto rehv katki alles katse lõpus, seega erilist ajakadu sealt ei tekkinud.
Samamoodi lendas seitsmendal kiiruskatsel tükkideks Elfyn Evansi Toyota tagarehv ning rabas purunedes kaasa ka osa autokere tagumisest osast. Rehvi vahetas Evans küll ära, kuid tagaosata autoga pidi waleslane sõitma kuni hoolduspausini.
Purunenud rehvide pärast oli palju pahandust samuti madalamate klasside sõitjatel. Rehvi katkiminek rikkus Ken Torni, Roland Poomi, Egon Kauri, Rainer Ausi ja Karl Kruuda sõidu.
Võistlustules olnud autode rehvide kummaline purunemine oli kindlasti tänavuse Rally Estonia üks iseloomulikke märke. Ka etapi võitnud Ott Tänak elas laupäeva hommikul esimesel kiiruskatsel üle ehmatuse. Õnneks läks tema auto rehv katki alles katse lõpus, seega erilist ajakadu sealt ei tekkinud. Samamoodi lendas seitsmendal kiiruskatsel tükkideks Elfyn Evansi Toyota tagarehv ning rabas purunedes kaasa ka osa autokere tagumisest osast. Rehvi vahetas Evans küll ära, kuid tagaosata autoga pidi waleslane sõitma kuni hoolduspausini. Purunenud rehvide pärast oli palju pahandust samuti madalamate klasside sõitjatel. Rehvi katkiminek rikkus Ken Torni, Roland Poomi, Egon Kauri, Rainer Ausi ja Karl Kruuda sõidu. Foto: Sander Ilvest
Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles