Eesti Rahva Muuseum avab täna näituse «Eesti mootorisport 1921–2021». Väljapanekuga tähistatakse 4.–6. septembril esmakordselt Eestis sõidetavat FIA autoralli maailmameistrivõistluste etapi Rally Estonia toimumist ja juba ette vaadates Eesti mootorispordi 100 aasta täitumist aastal 2021.
Eesti Rahva Muuseumis avatakse täna mootorispordi näitus
ERMi sillaalal asetseval näitusel saab teisipäevast kuni 13. septembrini näha läbi saja aasta Eesti mootorispordi olulisi eksponaate, mis on sinna toodud nende tavapärasest asukohast, Turbas asuvast mootorispordi muuseumist. Näha saab vormeleid, ralliautosid ja tsikleid ning palju muud, mis või kes on jätnud oma olulise jälje Eesti mootorispordi ajalukku. Rally Estonia ajal saavad näitusega tutvuda ka WRC rallil osalejad ning nii saame Eestit näidata tugevate sportlaste ja heade korraldajate kõrval ka hinnatud võidusõidumasinate valmistajana.
28. augustil 1921. aastal peeti noores Eesti Vabariigis esimene auto-motospordi võistlus Tallinn–Rapla–Tallinn. Sellest ajast loetakse kodumaise mootorispordi ajalugu. Näitus ongi pühendatud Eesti mootorispordi peatselt täituvale esimesele sajale aastale. Lisaks suurele harrastajate ja huviliste hulgale oli Eestis arenenud võidusõidutehnika tööstus. Esimene tehas, kus valmistati võidusõidumasinaid, oli Saar & Co, kus enne 1940. aastat ehitati võidusõidumootorrattaid Tempo. NSV Liidu koosseisus laienes võidusõidutehnika tootmine kui Eesti insenerikultuuri väljapaistev osa kiiresti ning tootmisega tegeles hulk ettevõtteid: Tallinna ja Tartu autode remondi katsetehas, väikeettevõte Kavor, ühisettevõtted ESTTEC ja Viro, tehased Vihur ja Teras. Lisaks valmistati väikeses seerias erinevatele aladele mõeldud tehnikat ka teistes ettevõtetes ja mootorispordi klubides.
Eesti võidusõidutehnika tootjatest on suurim Tallinna autode remondi katsetehas (TARK), mille vormelautode toodang ulatus 1331ni, lisaks ehitati umbes 4000 kartautot noortespordile. 1985. aastal tõusis tehas vormelautode tootmisel maailmas teisele kohale, esikohta hoidis Inglise Lola.
Tänapäeval hoitakse neid traditsioone elus ja üks paremaid näiteid on tudengivormeli tiim Formula Student, mille liikmed on aastaid ehitanud väga innovatiivseid masinaid, alustades sisepõlemismootoriga vormelitest ja lõpetades isesõitvate elektrivormelitega.
Näitusel saab näha ka mudelikollektsionäär Rauno Paltseri valikut tema kogust. ERMi näitusel on üle saja Eesti rallisõitjatega seotud mudeli, alates Uno Aava 1967 East African Safari Rally Moskvitši mudelist kuni Ott Tänaku – Martin Järveoja 2020. aasta Rootsi MM-ralli Hyundai i20 Coupe WRC mudelini. Näitusel on veel viis Markko Märtinile ja Micahel Parkile võidu toonud MM-ralli mudelit, samuti kõik 12 Ott Tänaku ja Martin Järveoja MM-ralli võidumudelit. Kuna näitus ERMis seondub Rally Estoniaga, siis saab näha ka Rally Estonia direktori Urmo Aava karjääri jooksul sõidetud Suzuki, Citroëni ja Fordi mudeleid ning lisaks kümmet erinevat Rally Estonia ajalooga mudelit.
Rally Estonia on esmakordselt Eestis toimuv FIA autoralli maailmameistrivõistluste etapp, mis sõidetakse 4.–6. septembril Tartu, Otepää, Elva, Kanepi ja Kambja teedel.