Skip to footer
Päevatoimetaja:
Kelly Olesk
+372 739 0375
Saada vihje

Riia läks autovabadusega Tartust erinevat teed

Tartu-nimeline tänav Tērbatas iela tehti paari nädala eest autovabaks. Silt tutvustab tänava alguses jalakäijate tänava projekti.

Pühapäeval kaob Tartu kesklinnast kuu aega Vabaduse puiestee mitmesajal meetril autoliikluse kaotanud autovabaduse puiestee. Paar nädalat tagasi, 17. juulil avati Riias samuti autovaba tänav Tartu nime kandval Tērbatas ielal. Kas lõunanaabrid võtsid idee Emajõelinnast? Ei, kohalikud on tahtnud seda tänavat muuta autovabaks juba aastaid, kuid mõtte teostusega läks aega.

Kuigi mõlemas linnas suleti tänavad autodele, on need ettevõtmised erinevad. Lõunanaabrite autovaba iela jätab jalakäijate tänava mulje, autovabaduse puiestee Tartus pakub aga mitmekülgseid tegevusi, selgitas läinud pühapäeval Riia autovabal tänaval jalutanud Tartu ülikooli kirjastuse peatoimetaja Ivo Volt.

Vana plaan

Erinevalt Vabaduse puiestee autovabaduse lõigust on Tērbatas iela ääres majad, kus tegutsevad kohvikud ja restoranid laienesid terassidega sõiduteele. Autovabaduse puiesteel seevastu saab näiteks vaadata esinemisi, lebada võrkkiiges ning lapsed võivad mänguväljakul lustida.

Tērbatas ielal on jalakäijate päralt ligi kilomeetri pikkune lõik, ülikoolilinnas aga umbes 350 meetrit. Riia kesklinna tänavavõrgustik on üles ehitatud teistmoodi kui Tartus: seal jookseb paralleelselt mitu tänavat, kus autod saavad vabalt sõita ning nii ei tekita ühe tänavalõigu sulgemine Riia elanikele suurt peavalu.

Kesklinn on nüüd jalgrattaga paremini ligipääsetav, Riias on mõnikord ohtlik jalgrattaga sõita, ütles riialane Jānis Seržants.

Riia linnaplaneerimisosakonna töötaja Aigars Kušķis ütles, et autovaba tänava idee on kümmekond aastat vana. Näiteks teatasid Läti uudisteväljaanded 2011. aastal, et uuriti Tērbatase muutmist jalakäijate tänavaks, muu hulgas oli üks põhjus hõlbustada jalgrattaga liiklemist. Kuid toona ei pidanud sellist lahendust heaks mõtteks Riia linnapea Nils Ušakovs, kes sattus 2018. aasta lõpus korruptsioonisüüdistuste tõttu uurimise alla.

Selle aasta alguses algasid Riias tõsised autovaba tänava ettevalmistused, kui kesklinnas katsetati kolmel tänaval liikluse sulgemist üheks päevaks nädalavahetusel. Esimesena eksperimenteeriti Tērbatas iela autovabaks muutmisega ning mais otsustaski Riia linnavalitsus selle suvel kuuks liiklusele sulgeda.

Riialased on autovaba tänava üle õnnelikud. Tērbatas ielal elav Jānis Seržants ütles, et näeb seal kõndides ainult rõõmsate nägudega inimesi. «Kesklinn on nüüd jalgrattaga paremini ligipääsetav, Riias on mõnikord ohtlik jalgrattaga sõita,» lisas ta. Seržantsil on auto ja jalgratas, kesklinnas eelistab ta jalgratast või käia jala.

Koroonast hoolimata

Tartu nime kandval tänaval restorani Lapsas Māja pidav Liene Zemīte rääkis, et nüüd käib tema restoranis rohkem inimesi kui muidu. Samas on märgata, et liiklusummikuid on varasemast natukene rohkem, eriti reedeti. Üldiselt on Zemīte positiivselt meelestatud, sest autovaba tänav aitab temal ning teistel restoranidel ja kohvikutel pärast koroonakriisi paremini toime tulla.

Autovabaduse puiestee avamise eel kuulutas Tartu linnavalitsus, et sealne ala planeeritakse koroonaviiruse leviku takistamiseks 2 + 2 reeglit silmas pidades. Seni pole vahemaa hoidmise tungiva soovituse pärast probleeme ilmsiks tulnud.

Lätis on piirangud rangemad kui Eestis ning Riias tekkiski autovaba tänava avamisõhtul probleeme vahemaa hoidmisega. Seal ei pidanud inimesed kohaliku menuka ansambli Carnival Youth kontserdil kohustuslikku kahemeetrist vahemaad ning seetõttu jätsid korraldajad edasised kontserdid ära. Kultuuriüritused viidi üle lähedal asuva kooli õuele, kus on lihtsam jälgida, et inimesed järgiksid koroonapiiranguid.

Kommentaarid
Tagasi üles