Maaling müüril suunab möödujaid kümnendat korda hiphoppima

Bach Babach kandis esmaspäeval müürile kruntvärvi ning hakkas sellele tähti värvima 7. juulil.

FOTO: Margus Ansu

Kodumaise pildilise tänavakunsti alguse juures 25 aastat tagasi seisnud Kristjan Bachman ehk Bach Babach jagas Autovabaduse puiesteel noortele selle ala oskusi ning ühtlasi kattis neil päevi Võru ja Kastani nurgal kaarja müüri maalinguga, mis juhatab möödujad Elvasse hiphopi festivalile. «Sellel seinal kümnes aasta uus pilt,» märkis ta.

Kui arvestada seda, et iga maalinguga kaasneb kõigepealt kruntvärv ja seejärel maaling ise, on Bach Babach kandnud kaarjale müürile 20 värvikihti. Kui ta aga heitis pilgu sügavale minevikku, leidis ta, et on veel üks kiht, mis on tehtud koos Martin Lazareviga ehk Lazeriga aastal 1995 Tartu Hip-Hop Clubile tähelepanu juhtimiseks.

Bach Babachi meenutusel tekkis 25 aastat tagasi Tartu kunstikoolis sõpruskond, kus kuulati hiphopmuusikat ja vaadati kaabeltelevisioonist räpisaateid, mille videotes olid taustaks grafitid. Tartus sel ajal tänapäevases mõistes grafiteid veel ei olnud. «Mingil hetkel hakkasime pidama ennast hiphoppariteks,» lisas ta. «Muusika, breiktants ja joonistamine käis selle juurde. Teadsime, et grafitit peab ka tegema.»

Esimesed pildid valmisid seintele pintslite ja trükivärvidega. Eriti kuum koht nende tegemiseks oli nn Lillemäe galerii ehk lõpuni ehitamata jäänud ja lagunev hoone, mille asemel kõrgub praegu kohtumaja. Esimesed tänavakunstipildid tekkisidki sinna, aga samal ajal ka Annelinnas.

Bach Babach tegi koos sõprade Marxi ja Lazeriga mittetulundusühingu Tartu Hip-Hop Club ja grafitivaimustus ei seisnud enam vaka all. Tekkis ka tellimusi noorteklubisse, baaridesse-kohvikutesse, stuudiotesse.

Rohkem teksti ja pilti Bach Babachist on siin, aga ka siin.

Festivalile kutsuv seinamaaling on valmis.

FOTO: Sille Annuk

Tagasi üles