Hannes Kaljujärv andis oma keha Vanapagana käsutusse

Hannes Kaljujärv Vanapaganat tegemas.

FOTO: SA Kalevipoja Koda

4. juulil avab Jõgevamaal Kääpal uksed Kalevipoja muuseum, kus külalised saavad muu hulgas ise virtuaalreaalsuse abil Kalevipoja seiklusi kogeda.

Maru VR Productions lõi renoveeritud muuseumi jaoks lahenduse, mis annab võimaluse 15–20 minuti jooksul Eesti eeposekangelaseks kehastuda. Virtuaalreaalsus lubab inimestel läbi elada asju, mida päriselus ei saa, ja nii õnnestub muuseumi külalistel käia Kalevipoja nahas ära põrgus ja võidelda Vanapagana endaga.

«Eestis pole ühelegi muuseumile sellise kaliibriga virtuaalreaalsuse elamust tehtud,» ütles projekti loovjuht Rein Zobel. Kui Kalevipoja rollis saab olla muuseumi külaline, siis talle astuvad põrguteel vastu Vanapagan ja arvukad deemonid. Lisaks mõõgale ja rusikale peab külastaja kasutama ka nutikust ja mõtlema välja, kuidas kasutada võluesemeid.

Lahenduse loomisel lõid kaasa näitlejad, kelle liikumise järgi arvuti tegelaskujud valmis tegi. Vanapagana osatäitmine usaldati Hannes Kaljujärvele, kes ise virtuaalreaalsuse peaseadet kandes Kalevipojaga võitlema asus. Samal ajal olid tema keha küljes kõikvõimalikud andurid ja nii oligi võimalik arvutil jälgida tema keha- ja näoliigutusi ja luua selle abil eeposekangelasele vääriline vastane.

«Stsenaariumi kirjutamiseks vaatasime palju kõikvõimalikke filme, animafilme, raamatuid ja eriti just nende illustratsioone, et põrgut põnevalt kujutada,» rääkis Zobel. «Kalevipoja puhul on huvitav see, et see jätab kujutlusvõimele palju ruumi, nii et pidime oma unikaalse pildikeele leidma.»

Eriliseks teeb lahenduse just 100 protsenti eestilik sisu. «See pole robotite võitlus kuskil kosmoses, vaid ikkagi meie enda eesti mütoloogia, mis on tänu uuele tehnoloogiale ellu äratatud,» lisas Zobel. Elamuses kasutatud muusika pärineb ansamblilt Metsatöll.

Zobeli sõnul oli kõige suurem väljakutse see, et virtuaalreaalsust proovivad muuseumis kõik – lapsed, vanaemad ja samas ka sellised inimesed, kes on juba palju arvutimänge mänginud. «Pidimegi looma sellise elamuse, mis oleks kõigile neile huvitav,» tõdes ta. «Võtsime meelega suure ampsu, meile tundus unelm sellist projekti teostada.»

Kalevipoja muuseum tegutses Kääpal varemgi, kuid tänu Euroopa regionaalarengu fondi toetusele sai võimalikuks vana hoone täielik renoveerimine ning uue nüüdisaegse ekspositsiooni loomine. Muuseum moodustab nüüd koos mänguväljaku, seikluspargi ja rahvamajaga tervikliku Kalevipoja Koja.

Avamispäeval, 4. juulil on Kalevipoja muuseum avatud südapäevast südaööni. Edaspidi saab ekspositsiooniga tutvuda iga päev kell 11–18. Lisaks muuseumile pakub Kalevipoja Koda teemaprogrammide ja meeskonnatöö võimalusi. Renoveeritud hoones on näiteks koolitusruumid ja seikluspargis saab ronida kõrg- ja madalrajal.

Tagasi üles