Küüni tänav, Rüütli tänav, Raekoja plats, Keskpark, Pirogovi park, Uueturu park, Vabaduse puiestik, Kraamituru kaldapealne, Ülejõe park, Holmi park, Toomemägi… Seda pole just vähe soosimaks lahedate uute suviste ideede ärategemist.
Miskipärast on aga linnavalitsus otsustanud selle suve juulikuus kujundada kesklinna meelelahutusnabaks Vabaduse puiestee lõigu turuhoone ja raeplatsi vahel. Teisisõnu pannakse autoliiklusele kinni südalinna üks tuiksoon. Kirjade järgi tehakse seda selleks, et meelitada inimesi rohkem linnasüdamesse ning toetada sedamööda koroonakriisist räsitud kaupluste ning söögi- ja joogikohtade tegevust, aga ka kasvatada kogukonna meie-tunnet.
See, et kriisi järel otsitakse nippe ärielu turgutamiseks, on vaieldamatult hea. Suures pildis on kontseptsioon mõistetav. Aga kas ka koht? Kahtlejaid on, mõni nimetab Autovabaduse puiestee projekti Ajuvabaduse puiesteeks.
Pole kahtlust, et Autovabaduse puiestee saab tubli planeerimise korral atraktsioonina huvitavalt lahendada ja küllap inimesigi käib, kui ilma peab, ning meelelahutuslikus mõttes täidab see eesmärgi. Ent vaatame kõrvaltoimeid, kui arstide keelt kasutada.
Iga liikluse sulgemine – ka kõige läbimõeldum – toob kaasa segadust ja sunnib autojuhte oma masinatega tänavatel ekseldes rohkem meetreid või koguni kilomeetreid läbima. Rohkem liikluskoormust, rohkem heitmeid. Midagi toredat on raske leida sellest, et juulis hakkab kõigi Poe tänava elanike ja ettevõtetega seotud autoliiklus käima mööda Ülikooli tänavat ja risti üle Küüni tänava jalakäijate ala.
Autovabaduse puiestee algatust on raske kritiseerida riskimata saada otsaette autohullust tagurlase häbimärki. Näe, mees nõuab linnaruumi hoidmist masinate teenistuses – tähendab, ta ei hinda inimesi, tervist, loodust ega tea midagi tänapäevase linnaplaneerimise trendidest. Ehk kahtleb isegi inimtekkelises kliimasoojenemises.