Lapsevanemad aga, ma loodan, mõistavad nüüd, kui oluline on kasvatada laps juba enne kooliminekut võimalikult iseseisvaks, et nende maailm ei kukuks kokku, kui ootamatul hetkel pole ema-isa või õpetajat kõrval.
Mõtlen veel ka esimese klassi laste peale, kes olid oma koolitee esimese kuue kuu jooksul saanud ehk juba aimu, kuidas rahulikult koolipingis istuda, õpetaja jutule ja enda tööle keskenduda, mitte tegeleda kõrvaliste asjadega, mitte jutustada pinginaabriga, mitte olla üksi tähelepanu keskpunktis.
Ühtäkki ei olnud õpetajat aga suunajana enam kõrval ning enese motiveerimise ja taltsutamisega tuli ise hakkama saada. Ehk polnud kirjatähedki veel päris selged, aga lehekülgedepikkused ülesanded oli vaja läbi lugeda ja neid ka mõista. Kirjatehnika õppiminegi oli alles poole peal, aga päeva pealt oli vaja ise õige kujuga sõnad ja numbrid vihikusse maalida. Polnud võimalust iga ootamatu küsimuse peale kätt tõsta, et saada õpetajalt kiire vastus või kinnitus, et oled asjast õigesti aru saanud. Ja kui tunni töö oli mõne Youtube’i video vaatamine, siis polnud kedagi kõrval ütlemas, et automaatselt mängima hakkavat järgmist, ülejärgmist ja üleülejärgmist videot vaatama ei peaks.
Sõprade igatsusest, laste jaoks eluliselt tähtsast suhtlemisest ja erinevatest keerulistest kodustest oludest, mis võisid õppimise teha võimatuks, ma siin ei räägigi.
Karisid, mille peale täiskasvanud ei tule, oli nende vaprate koolilaste teel palju. Olgu need siis emotsionaalsed, tehnoloogilised või seotud väheste oskustega. Nii võiski juhtuda, et töölt koju jõudnud väsinud lapsevanemal tuli puhkamise asemel hakata last hurjutama, miks koolitöö on tegemata, ja seejärel leida endas jaksu, et koos vajalikud ülesanded ära teha või hoopis alla anda ja tunda süümepiinu e-päevikusse kogunevate punaste märguannete pärast. Samal ajal mõistes, et ilmselt pole laps päeva jooksul kordagi nina õue pistnud (sest keegi pole teda sinna ajanud), vajalikest liikumispausidest rääkimata. Ja mitte mõistes lapse kurbust ja süütunnet selle pärast, et ta ei saanud hakkama.