Autor kirjeldab Matti Miliuse sünni aega punase udu metafooriga. See oli läbipaistmatu aeg, mida Vikatimees koos Udumaa punaeliidiga valvas, inimesed tõmbusid endasse ja hakkasid tegelema kunsti ja kirjandusega, mis pakkus lohutust ja selgust. Ehkki kirjandust valvas Glavlit (tsensuuri- ja riigisaladuse kaitse amet – toim), «kes ei jaksanud parimagi tahtmise juures süveneda konglomeraatriigi liikmesrahvuste omakultuurilistesse nüanssidesse.» (Lk 5)
Matti Milius hakkas lapsena hilja rääkima, aga kui seda tegi, siis mõnuga. Esimene küsimus emale oli: «Kus see vana hea eesti aeg on?» Tähelepanelik poiss oli vanavanemaid kuulnud sellisest rääkivat. Mille peale vanemad ehmusid ja ütlesid, et sellist asja polegi. Siis läks laps vanaema voodi alla järele mõtlema, tuli varsti tagasi ja teatas: «Selle peab taastama.» (Lk 7)
Matti ja Aretha lugu tuletab meelde ja peegeldab aega, mis oli keeruline ja kus muutus keeruliseks ka armuelu, teise inimesega seotud olemine laiemas tähenduses. Isegi oma surivoodil ütleb Matti Arethale: «Ära usalda inimesi.» (Lk 100)
Nad elavad okupatsioonisüsteemi poolt vigastatud maailmas, kus kolmandaks osaliseks on KGB, keda võib tänapäeval võrrelda kooli- või töökohakiusajatega. KGB käes olid humanismilt kaaperdatud tööriistad, nagu näiteks psühhiaatria ja vastupidisteks reegliteks pööratud 10 käsku, ning vangla, isegi surmanuhtlus. Oli püüe normaliseerida ligimese reetmist.
Nõukogude psühhiaatria «viljastavates tingimustes» diagnoositakse 18-aastasel Miliusel 1963. aastal debilitas mentis ehk debiilsus ning 1971. aastal lisab Nõukogude Eesti peapsühhiaater professor Jüri Saarma teisegi diagnoosi – primitiivne isiksus (lk 10). Kuigi see kurvastab noormeest, jätkub tal tarkust võtta asja rahulikult, kuna see vabastab ta vastutusest ja temast saab sõltumatu kultuuriprojekt, performance, mis muudab kogu kontrolliva, paranoidse ja klaustrofoobse süsteemi naeruväärseks.