GALERII JA VIDEO ⟩ Tartu ülikool ja Bolt esitlesid isejuhtivat katseautot

Täna keskpäeval esitlesid Tartu ülikool ja sõidujagamise teenusepakkuja Bolt Tartu Ülikooli isejuhtivate sõidukite labori jaoks hangitud katseautot. Tipptehnoloogiaga varustatud autoga hakatakse tegema eksperimente mitmes teadus- ja arendussuunas. Veel selle aasta suvel soovitakse jõuda ka katsesõitudeni linnaliikluses.

Tartu ülikooli arvutiteaduse instituudi ettevõtluskoostöö juhi ja labori projektijuhi Anne Jäägeri sõnul on täna esitletud katseauto sisuliselt tehnoloogiaarendusplatvorm. Selle abil alustatakse teadus- ja arendustööd mitmel isejuhtimisega seotud uurimisteemal.

«Muu hulgas hakkame uurima võimalusi, kuidas automaatselt koostada isejuhtimiseks vajalikke masinloetavaid täppiskaarte, tagada kasutajaohutus ja süsteemide turvalisus ning täiustada inimese ja sõiduki vahelise suhtluse viise,» selgitas Jääger.

Esimene etapp

Tartu ülikooli arvutiteaduse instituudi projektijuht Tambet Matiisen sõnas, et isejuhtivale autole on tarvis täpsemat kaarti, kui on näiteks Google Maps. «Peame välja töötama kaardi, kus oleksid peal sõidurajad, liiklusmärgid, kiiruspiirangud ja stoppjooned,» selgitas ta. 

«Tartu ülikooli eesmärk ei ole oma isejuhtiva auto väljatöötamine, vaid eksperimentaalne teadus- ja arendustegevus vabavaraliste tehnoloogiate ja kaardirakenduste abil. Soovime analüüsida, kuidas sobivad maailmas välja töötatud tehnoloogilised lahendused isejuhtivate autode peal kasutamiseks Eestis, ja nende põhjal uut tehnoloogiat edasi arendada,» selgitas Jääger. Teadus- ja arendustegevuse kõrval on oluline eesmärk koolitada tulevasi spetsialiste. «Seepärast on peagi algamas esimesed isejuhtivate sõidukite tehnoloogiate kursused ja labori töösse kaasatakse üliõpilasi,» lisas Jääger. 

Täna tutvustatud sõiduk on varustatud mitmete seadmetega, nagu laserlokaator, kaamera, radar ja navigatsioonisüsteem, mis aitavad autol tulevikus iseseisvalt sõita. Olemasolevate seadmete abil suudab auto end positsioneerida viie sentimeetri täpsusega. 

Praegu suudab sõiduk iseseisvalt läbida ettemääratud marsruudi ja seda juhitakse tarkvara kaudu. Järgmine samm on jõuda pärast tehnoloogia arendamist katsesõitudega liiklusesse. Enne katsetusi kontrollitakse kõiki funktsioone põhjalikult arvutisimulatsioonis ja seejärel parkimisplatsil.

Katsesõitude ajal on ohutuse tagamiseks autos alati kaks inimest: rooli taga istub turvajuht ja kõrvalistmel teaduskatse tegija. Kui turvajuht soovib juhtimist ülevõtta, siis tuleb tal keerata rooli või vajutada pedaali. 

Oluline koostöö

Ülikooli ja Bolti koostöös sündinud nn ratastel laboriga on tulevikus oodatud liituma ka teised ettevõtted, kes tegutsevad isejuhtimistehnoloogia alal. Samuti on kavas koostöö linna ja maanteeametiga, et kohandada õigusnõudeid kiirelt arenevale tehnoloogiale vastavaks.

Bolti andmeteaduse valdkonna juhi André Karpištšenko sõnul on Tartu ülikooliga tehtava koostöö eesmärk valmistada ette uue tehnoloogia turuletulekut ja kaasata tulevikus Bolti teenustesse isejuhtivad autod. «Bolt on olemasolevat tehnoloogiat edukalt rakendanud. Edu jaoks on aga olulised ka tugevad teadmised ja Tartu ülikoolil on need olemas. Samuti on ülikoolil kogemus innovatiivsete projektide arendamisel. Laboris tehtavad teadusuuringud ja arendustegevus aitavad tuleviku turu jaoks välja arendada parimaid lahendusi,» ütles ta.

«Tulevikus on isejuhtiv auto üha kasvavat transpordivajadust arvestades säästlik alternatiiv. Kindlasti muutub transport linnas, äärelinnas ja maal eri moel. Ent koos tehnoloogiaga, mida arendatakse Tartu ülikooli, Bolti, Archimedese ja teiste organisatsioonide koostöös, peavad arenema ka õigusruum ja taristu, et inimestel oleks võimalus kasutada uudseid liikumisviise,» lisas Karpištšenko.

Bolt sai Archimedese meetmest «Rakendusuuringute toetamine nutika spetsialiseerumise kasvuvaldkondades» toetust, et teha koos Tartu ülikooliga isejuhtivate sõidukite tehnoloogia rakendusuuringuid 2019. aasta maist 2021. aasta augustini.

Toetuse kogumaht on 720 600 eurot, mis makstakse välja osadena vastavalt esitatud aruannetele ja maksetaotlustele.

Tagasi üles