Siit tuleneb samaks aastaks viieski probleem ning nimelt kõigi valitud ja määratud võimukandjate aruanne tehtud tööst. Mitte edulugudest ja lööksõnadest, vaid päris lihtsast ülevaatest selle kohta, mis sa siis tegelikult teinud oled. Hüva, sa oled ühte ja teist algatanud. Kuid mille sa oled lõpule viinud?
Kõik praegu kõneks võetavad seadusandlikud algatused ja kaunisõnalised üleskutsed nõuavad läbiminekuks ja kehtimahakkamiseks terve hulga varasemate õigusaktide revideerimist, mis üldiselt on üks suur tüütu töö. Tihtipeale tuleb seda tööd teha muide Eestist väljas ja näost näkku või käest kinni, mitte e-sõnumite kaudu. Vastavalt tuleb muuta ka käitumisreegleid.
Muidu juhtub sagedamini kui üks kord veerand sajandi kohta, nagu Eesti Vabariigi Tartu ülikooli kui eestikeelse õppeasutuse 100. sünniaastapäeval, mil korraga olid riigist väljas nii president kui ka peaminister. See peaks olema välistatud, ent ei, ei olnud.
Vene keisrikojas võis isevalitsejat asendada valvekorras olev tiibadjutant, aga me vist ei taha Eestisse veel ühte keisrikoda.
Nüüdis-Eestis ei ole meie päevil väga selge, millist parlamenti me tahame, kas riigikogukeskset või valitsuskeskset või hoopiski erakonna- ja koalitsioonikeskset. Hakata seda arutama poolisui ja lava peal või koguni lava taga on minu meelest maha visatud vaev. Peale muu ka seepärast, et on veelgi üks võimalus, nimelt eelarvekeskne parlament.
Mina ise pooldan valitsuskeskset parlamenti väga tugeva, ministrite ja kõrgemate riigiametnike koosseisuga – st ikkagi ka võrdlemisi piiratud manööverdamisvõimega. Manööverdamisvõime tähendab seda, et kaubelda võib ministrikohtade üle, kuid kinnitatud minister ei ole ise oma kohale kinni naelutatud ja peaministril on vabadus tema positsiooni muuta. Ning kõrgemad riigiametnikud olgu kohale kinnitatud võimalikult kohe.
Muidu tuleb välja väga halenaljakas vaatus: edulugudega on kiire, vastutavate inimestega aga on aega pikalt ja laialt.