/nginx/o/2019/12/15/12813736t1hf0ad.jpg)
Klassikalised ärid pole kuhugi kadumas, küll aga raputab erinevate sektorite ärimudeleid jagamismajandus. Erinevatel veebilehekülgedel võib jagada vaat et kõike, alates kodust kuni vajaliku hulga töölaudadega kontoriteni, sõiduvahenditest rääkimata. Tartus Laial tänaval tegutseva Car Rental Gateway (CRG) jagamiseks loodud tehnoloogiat kasutavad päevas miljonid inimesed üle kogu maailma.
CRG pakub tehnoloogiat autorendi jagamise kanalitele. Ehk siis CRG-l pole autosid, firma ei rendi neid ise välja, aga neil on tööriist autorendifirmadele.
Erinevad võimalused
Car Rental Gateway juhatuse liikme Martin Kallasmaa sõnul on autorendi vahenduse maailmas praegu suurim portaalrentalcars.com, mille kaudu on võimalik leida rendiettevõtteid 160 riigist 40 keeles. See ja mitmed teised sarnased keskkonnad on üles ehitatud CRG tehnoloogiale, mis kogub autorendi pakkujate infot ning näitab seda autot rentida soovivale inimesele.
Tartus autosid välja rentiva ettevõtte Sixt autorendi müügiagent Olari Tootsi ütles, et ettevõte kasutab Rentalcarsi portaali, kuid Sixt pakub rendile vaid oma autosid, eraisikud enda autosid nende kaudu rendile anda ei saa. Eraautosid saab rendile anda ja võtta aga Autolevi kaudu.
Enamik eraautosid pargib 96 protsenti ajast ehk seisab kasutult, ütles Car Rental Gateway juhatuse liige Martin Kallasmaa.
Sixti autorent on Eestis tegutsenud ligi kümme aastat ja neil on üle saja auto. Tootsi sõnul läheb ettevõttel väga hästi, sest autod on pidevalt välja renditud. Sixt ei kavatse praegu laieneda, sest nüüdne suurus tundub olevat nii suur, et ettevõte majandab ennast hästi ära.
«Inimesed jätavad üha enam vähemalt teise auto ostmata, kui nad saavad rentida iga kord sõiduki siis, kui neil seda vaja on,» selgitas Kallasmaa. See on tema sõnul mõistlikum, sest enamik eraautosid pargib 96 protsenti ajast ehk seisab kasutult. «Rentimisel on vähem vastutust, sest inimesed ei võta endale aastateks liisingukohustust,» lisas ta.
Muutused on tulemas
CRG töötleb ööpäevas kuni sada miljonit päringut, mis on üle 60 korra rohkem kui kogu Eesti riiki teenindava andmevahetuskanali X-tee maht.
Ettevõte on panustanud andmetöötlusele kuluvale kiirusele. Kui paljudel autorenditeenust pakkuvail firmadel on kontorid täis inimesi, kes sisestavad käsitsi muudatusi, siis CRG kasutab interneti tähistuskeelt XML. See tähendab, et kui autorendikaubamajad muudavad midagi oma süsteemis, tuleb muudatus ka automaatselt CRG süsteemi.
Autotootjad on samuti mõistnud, et käib mängumaa ümberjagamine. Nii investeeris Daimler jagamisplatvormi Bolt ja BMW Car2Gosse.
Kallasmaa meenutas Müncheni automessi, kus Sono Motors esitles jagamisautoks mõeldud mudelit Sion. Sionid on kokku pandud kergesti hooldatavatest materjalidest, ühesuguse varustusega ja kere on kaetud päikesepaneelidega, mille abil loodetakse katta vähemalt 35 kilomeetrit ühelt sõidult.