Viimasel nädalal kodus oli hääbuva tervisega mehel tarvis oma lähedaste abi senisest rohkem. «Käisime teda aitamas püsti ja pikali, vahest ka kolm korda päevas,» ütles poeg. «Ta ei jõudnud enam seista, kasutusel oli ka ratastool. Söögiisu oli kadunud.»
Pärast haiglas enese sisseseadmist oli kunstnikul tuju hea. «Kolmandal päeval nad laulsid koos emaga üht isamaalist laulu,» ütles Urmas Taniloo. «Laulmine mõjus talle hästi. Ja suupilli mängis ta veel kuu tagasi kodus.»
Viimase pikema lahkumise kodunt tegi Endel Taniloo 10. augustil, lauritsapäeval. «Käisime Kuusalu kirikus professor Hugo Lepnurme ja organistide-kirikumuusikute akna avamisel,» ütles Urmas Taniloo. «Tal oli teistega juba siis raske suhelda.»
Oma sünnipäevi tavatses Endel Taniloo varem tähistada külaliste vastuvõtmisega kortermuuseumis Jakobi mäel. Seal on tema skulptuurset loomingut aastast 1943 kuni viimaste loominguliselt töiste aastateni.
«See jääb püsima nii kaua kui võimalik,» ütles Urmas Taniloo. «Seda hooldame mina ja mu poeg Joonas, kes on ka kortermuuseumi veebilehte korraldanud.»
Skulptor Mati Karmin tõstis kolleeg Endel Tanilood meenutades kõigepealt esile tema tugevat karakterit.
«Muidu on kunstnikud pigem üksildased ja endassetõmbunud, tema oli aga väga sotsiaalne, igal tähtsal üritusel kohal,» ütles Karmin. «Tema kunstiloomingut on raske mõne sõnaga kokku võtta. Eks ta kõige tugevam aeg jäi 1960. aastatesse. Tal oli uuenduslikku joont, avangardistlikku lihtsustamist. Tema kõige ilusam töö on minu arvates helilooja Juhan Simmi hauamonument Raadi kalmistul.»