Meil on faktidele tuginevaid põhjendusi väitmaks, et kaks korda kaks on neli, füüsika ei ole filosoofiliste huvidega loodusvaatleja jutustuste kogum, koolikiusamine ei tee tugevaks ning hetero- või homogeense tasemerühma õpetamisel on selged puudused ja eelised.
Kui ainespetsiifiliste teadmiste vaidlustamist esineb harvem (kuid see pole olematu ka kõige fundamentaalsemates teadmistes), siis õpetamise ja õpetaja olemuse, õpetamise metoodika ja hariduskorralduse osa on tugevas arvamuste tõmbetuultes.
Oleme õppinud üha enam arvama, peame isegi eraldi festivali selleks. Tähtis on, et oleks arvamus. On eriti sagedasti ja suure auditooriumi ees arvajad ehk arvamusliidrid. See kõik on meeleolukas, kindlasti tore.
Kuid kas teadmist omavas valdkonnas saab arvamuse mõõdupuuks olla arvamuse intensiivsus, selle esitaja tuntus, esitamise sagedus või arvajate hulk? Või mahub siia pilti ka teadmine. Isegi siis, kui see ei passi kokku arvajate seisukohtadega või arvajat faktid ei sega. Loomulikult võib see olla ebameeldiv, kui arvamus kohtub faktidega. Ei saa aga unustada, et igal inimesel on küll õigus oma arvamusele, kuid mitte oma faktidele.
Loomulikult võib see olla ebameeldiv, kui arvamus kohtub faktidega. Ei saa aga unustada, et igal inimesel on küll õigus oma arvamusele, kuid mitte oma faktidele.
Hariduselus võiks neid fakte olla. Ei, ma ei pea silmas osalusdemokraatia alusel moodustunud õppekavu või koguni meie kultuurile olemusliku hariduse narratiivi kirjeldust ehk maakeeli: nii on ikka teinud õpetaja ja nii õpilane. Pigem tõendatud teadmist, mis ei vaja igal hommikul uuesti tõestamist ja mis peaks vastu kokkupõrked subjektiivsete soovide, sektantlike jutlustajate või moekate narratiividega. Kas võiks mõne sedalaadi teadmise panna lukku? Kasvõi ajutiselt?