Päevatoimetaja:
Emily Lieberg

Näitleja elab ühel õhtul mitut elu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Lavastuse «Teatrikokk» sanitaartehnik (Indrek Taalmaa) on hädas naistega, kes ajalehekuulutusse tekkinud vea tõttu helistavad talle kui seksiteenuse pakkujale.
Lavastuse «Teatrikokk» sanitaartehnik (Indrek Taalmaa) on hädas naistega, kes ajalehekuulutusse tekkinud vea tõttu helistavad talle kui seksiteenuse pakkujale. Foto: Kristjan Teedema

Kas vaatajad said petta? Lubas ju Indrek Taalmaa etenduse alguses pakkuda esimeses vaatuses putru ja teises kapsaid, aga selle asemel sai publik suhu meki vana mehe halenaljakast elust ja pärast vaheaega kõhutäie naerda.

Hansahoovi teatri uue lavastuse, Indrek Taalmaa teatraalse hõrgutise «Teatrikokk» esietendusel Õlle Tares publik pika ninaga siiski ei jäänud.

Kõigepealt muutub Endla teatri näitleja Taalmaa eakaks meheks, kelle suur armastus läbi elu on Marilyn Monroe ja kes teiste naistega ei tihka suhteid luua. Ta kõneleb vaid oma koeraga. Ja liftiga on tal veelgi iseäralikum vahekord.

Taalmaal on kolmveerandtunnises monoloogis aega anda vaatajatele edasi vana veidriku üksildase elu kurvad ja naljakad küljed. Ta teeb seda rolli suhtes kaastundlikult. Südamlik lugu.

Parimad retseptid

Ka pärast vaheaega rakendab Taalmaa oma loomingulisest köögist 20 teatriaastaga kogutud parimaid retsepte. Et tegemist on monolavastuse ehk ühemehetükiga, siis saab näitleja kõik aplausid ja naeru-
pahvakad endale. Veidi pudeneb siiski ka vanemuislasest jumestuskunstnikule Irina Võsastele.

Teises vaatuses tuleb jumestajal käia näitlejale uut välimust andmas mitmel korral. Laval on kordamööda Indrek Taalmaa, kosmoseturist Petrov, eestisõbralik soomlane Peltoniemi (et kavalehte ei ole, siis on nimed siia kirjutatud ehku peale), sanitaartehnik, tasulise telefoniteenuse tarbija ja mutukaid vihkav mammi.

Viimasesse rolli elas näitleja nii tugevasti sisse, et tema raevuka mammi mängimine muutus juba peaaegu rekvisiite purustavaks ehtsaks vihaks.

Kohati on monoloogid pööraselt naljakad. Üks koht läheb aga piinlikuks – kui kõlaritest tulvab erootikatelefoni neiu erutusjutt. Seda naljakam on aga pingest vabanemine, mille toob kaasa mõni hetk hiljem tasuline pitsaliin.

Aasta tagasi tõi Indrek Taalmaa sealsamas Õlle Tares vaatajate ette monolavastuse «Sinised kilesussid jalas», mille teksti autor on Andrus Kivirähk. (Sama autor on kirjutanud «Pillimehe», mida mängib Õlle Tares neil päevil tä­navu viimast korda Margus Jaanovits.) «Teatrikoka» tekstide autorsus jääb kavalehe puudusel hämaraks.
Monomahhi Monomaffia

Kindlalt võib öelda, et «Teatrikoka» esimese vaatuse vanamehe monoloog põhineb soomerootslase Bengt Ahlforsi näidendil «Hissvägraren» («Liftieitaja»). Soome näitleja Lasse Pöysti esitas selle tänavu augustis Pärnu rahvusvahelisel monoteatrite festivalil Monomaffia.

Taalmaa on selle festivali kokkukutsuja ja kunstiline juht. Lisaks nimetatud kahele monotükile on ta varem mänginud üksi ja samuti tunnustatult ka «Adolfit» ja «Kuuendat maitset». Seda kõike kokku võttes võib Taalmaad nimetada Eesti nüüdisaegse monoteatri peakokaks, ristiisaks või monomahhiks.

«Teatrikokk»
• Hansahoovi teater esietendas 12. detsembril Õlle Tares (Aleksandri 42) Indrek Taalmaa teatraalse hõrgutise kahes osas «Teatrikokk».
• Järgmine etendus on 21. detsembril kell 20.
• Täna ja homme õhtul saab sealsamas vaadata Hansahoovi teatri monolavastust «Pillimees», mis esietendus 29. novembril.
 

Tagasi üles