Uuel nädalal peavad Tartu linnaliinidel sõitjad olema väga tähelepanelikud, kuna vurama hakkavad uhiuued bussid, täiesti uusi liine mööda ning täiesti uute aegade järgi. Osa bussipeatusi kaob sõiduplaanilt ning muudetakse ka paljude peatuste nime.
Uued bussid, peatused ja sõiduliinid juba esmaspäevast (2)
Bussiliinide arv kahaneb poole võrra – uus liinivõrk koosneb 13 liinist, peale selle jääb alles kaks ööliini. Rahvast hakkab sõidutama 64 uut gaasibussi, millega saab tutvuda homme Vanemuise alumise parkla juures avapeol.
Peatused nummerdati
Reformist täiesti puutumata jäävad üksnes vähesed bussipeatused. Juurde tekib 27 uhiuut peatust ning samasse kohta jääval 33 peatusel muutub nimi. Tartu Linnatranspordi ühistranspordi kvaliteedijuhi Kairi Kuusiku sõnul on peamine nimede uuendamise põhjus soov muuta bussipeatuste asukohad arusaadavamaks.
Enamikus kohtades, kus sama nimega bussipeatusi on üle kahe, lisandub peatuse nimele number. «Kui täna seisad ühes neljast Kaare peatusest, ei pruugi aru saada, kas seisad ikka õiges,» tõi Kuusik näite. Nüüd peaks olema lihtsam orienteeruda, kuna number on kirjas ka bussipeatuses.
Infotrükises on liini 12 graafikus Maarjamõisa haigla ja Kaare peatuse vahele sattunud peatus Ihaste tee I, mis tegelikult asub hoopis linna teises otsas.
Kui varem oli Kesklinna-nimelisi peatusi kaks, siis nüüd said sama nime ka Hansakeskuse ja Kaubamaja peatus. Seega on uues võrgustikus kokku kuus nummerdatud Kesklinna peatust. Muudatus tehti Kuusiku sõnul seetõttu, et oleks selgesti mõistetav, et kõik need peatused asuvad kesklinnas, lihtsalt paarkümmend meetrit üksteisest eemal.
Kümnes peatuses ei hakka bussid esmaspäevast enam kordagi peatuma. Need on peatused, mille lähedale tekkis uus peatus või mis jäid uuest liinivõrgust välja ja millest järgmine peatus on mõnesaja meetri kaugusel.
Uus vajab harjumist
Tartu Linnatranspordi kvaliteedijuht soovitab bussisõitjatel kasutada veebilehe peatus.ee reisiplaneerijat, kus pärast alg- ja lõppsihtpunkti sisestamist saab näha kõiki sobilikke liine ja peatusi. «Mõistlik oleks enne väljaminekut uus bussigraafik üle vaadata, mitte minna peatusesse ja seal avastada, et buss enam sinna ei tule,» sõnas Kairi Kuusik.
Mõistlik oleks enne välja minemist uus bussigraafik üle vaadata, mitte minna peatusesse ja seal avastada, et buss sinna enam ei tule, sõnas Kairi Kuusik.
Uued sõiduliinid tuleb selgeks saada ka bussijuhtidel, kelle seas on nii varem Tartu maaliine sõitnud kui ka alles tööd alustavaid bussijuhte. Go Busi Lõuna piirkonna juhi Kalle Saviste sõnul on tehtud suur eeltöö, et uus liinivõrk oleks bussijuhtidele selge. Uutes bussides on juhtidel marsruuti näitav tarkvara, samuti antakse sõiduplaanid neile kaasa paberil. Terve nädala on kõik soovijad saanud liine bussiga juba läbi sõita. «Linna kitsaskohad, näiteks mingid ümberpööramised või ebamugavad tänavanurgad, tuleb üle vaadata, et päriselt sõites oleks lihtsam,» rääkis Saviste. Linnaliinil hakkab päevasel ajal korraga sõitma ligi 90 bussijuhti, lähitulevikus on neid kokku vaja umbes 150.
Pisut nõuavad seniste harjumuste muutmist uued piletituvastid. Sõitjatel tasub tähele panna, et tunnipileti saab osta ka pangakaardiga, ent tahtmatute maksete vältimiseks tuleb bussikaart või kontaktivaba pangakaart rahakotist välja võtta ja neid eraldi kasutada. Päris samaks ei jää ka piletihinnad, nimelt muutub ühe sõidu pilet tunnipiletiks, selle hinnaks jääb endistviisi 83 senti.
Trükivead brošüüris
R-kioskites ja raekoja infokeskuses on eelmisest reedest müügil uusi bussigraafikuid, ajatabeleid ja kaarte sisaldav brošüür. Ainult sellest siiski kõiki detaile leida loota ei tasu, kuna trükise formaat on väike, samuti sisaldab see mõningaid sisulisi vigu. Näiteks on liini 12 graafikus Maarjamõisa haigla ja Kaare peatuse vahele sattunud peatus Ihaste tee I, mis tegelikult asub hoopis linna teises otsas. Veel ühe vea leiab bussiliini nr 4 skeemilt, kus on märgitud Kuperjanovi peatus, mis tegelikult on Atlantise peatus.
Kuna brošüüre on tartlased juba väga palju ostnud, trükib linn neid ühe portsu juurde. «Uues trükis püüame kõik näpuvead parandada,» kinnitas Kairi Kuusik. Ta lisas, et sõidugraafikus on esitatud 15 peatust – kõiki liine ei ole eraldi saanud panna, sest muidu oleks trükis mitu korda mahukam.
Suure bussimuudatuse peamine põhjus on Kuusiku sõnul see, et inimeste liikumisharjumused on muutunud – viimati tehti nii põhjalikult liinivõrk ümber 1990. aastatel. Enne uue liinivõrgu kokkupanekut võtsid teadlased ette uuringu, et teada saada, kuidas linnas liigutakse, ning muudatuste plaanimisel said tartlased avalikel aruteludel kaasa rääkida. Tänu linlaste ettepanekutele jäeti näiteks alles populaarne bussiliin number 6 ning loodi juurde ringliin.
Tartu linnapea Urmas Klaasi sõnul on gaasibusside kasutuselevõtu peamine eesmärk vähendada autostumist ja pakkuda tartlastele paremat elukeskkonda. Linn tutvustab uusi busse homme kell 11 algaval bussipeol.