Kõige rohelisem bensiin läks puuduva biolisandi pärast keelu alla (8)

Vilja Kohler
, reporter
Copy
Baltoili laoriiulid ja kanistrid on muru- ja aiatehnikas kasutatavast alkülaatbensiinist tühjad eelmise aasta kevadest. Nüüd on lootust, et varsti jõuab Eestisse üle tüki aja taas esimene partii seda eribensiini.
Baltoili laoriiulid ja kanistrid on muru- ja aiatehnikas kasutatavast alkülaatbensiinist tühjad eelmise aasta kevadest. Nüüd on lootust, et varsti jõuab Eestisse üle tüki aja taas esimene partii seda eribensiini. Foto: Margus Ansu

«Riiulid ja eritellimusel tehtud paksude seintega kanistrid on alkülaatbensiinist tühjad, nii on see juba eelmise aasta kevadest saadik, kui hakkas kehtima uus vedelkütuste seadus,» kommenteeris laoseisu Tartu lähistel Kastre vallas Roiul tegutseva Baltoil ASi müügidirektor Aimar Juus.

Baltoil on alkülaatbensiini ning sellest valmistatud segubensiiniga kaubelnud paarkümmend aastat, ostjaid on olnud piisavalt, kuigi alkülaat- ja segubensiini liiter maksab laias laastus viis eurot. «Palju kasutavad alkülaatbensiini palkmajade ehitajad siseruumides, sest see kütus ei tahma,» rääkis Aimar Juus. «Ka aiapidajad võtsid alkülaat- ja segubensiini hästi omaks, sest need hoiavad mootori puhtana, ei haise ega tossa ja nendega on mugav majandada. Naaberriikides on alkülaatbensiin endiselt kasutusel, väidetavalt makstakse Rootsis selle kasutajatele toetust, sest see on inim- ja keskkonnasõbralik, kõige rohelisem kütus. Meil selle ärakeelamine on lauslollus, see pole mingi mürk.»

Alkülaatbensiini müügikeeld kehtestati mullu kevadel seoses keskkonnanõuete puudumisega, selgitas Neste Eesti ASi turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste. Kuni keskkonnaministeeriumi määruses ei ole eraldi nõudeid alkülaatbensiinile, ei saa seda kütust jaekettides kasutada, lisas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi energeetika osakonna ekspert Rein Vaks.

Üks niiduhooaeg on möödas, teine käes ja lõpuks on eribensiini osaski jää liikuma hakanud: keskkonnaministeerium tuli tarbijate ja ettevõtjate huvidele vastu ja koostas alkülaatbensiinile keskkonnanõuete kehtestamise eelnõu. «Selle tulemusel väljuks alkülaatbensiin biolisandi kohustusest ja seda oleks võimalik taas kord tarbimisse lubada,» teatas keskkonnaministeeriumi välisõhu ja kiirgusosakonna peaspetsialist Heiko Heitur.

Praegu on määruse eelnõu kooskõlastamisel Euroopa Komisjoni ja liikmesriikidega, menetluse lõpptähtaeg on 25. juuli. «Seega võiksid alkülaatbensiini keskkonnanõuded kehtima hakata augusti lõpust,» lisas Heiko Heitur.

Sügiseni siiski oodata ei tule: läinud nädala lõpus said kütusemüüjad maksu- ja tolliametist kirja, et tohivad ajutiselt, kuni alkülaatbensiini keskkonnanõuete kehtima hakkamiseni, seda kütust taas Eestisse tuua.

Kommentaarid (8)
Copy
Tagasi üles