Kolmandaks unustaks Kaunissaare justkui ära, et kõik Eesti suuremad ehitus- ja taristuprojektid on võrreldes prognoosituga märgatavalt kallinenud. Rail Balticu maksumuse hinnangutes on toimunud alljärgnevad «arengud»: 2016 mais 3,68 miljardit eurot, 2016 oktoobris 5 miljardit eurot, 2017 aprillis 5,9 miljardit eurot.
Eesti osa maksumuse järjekordne prognoos kasvas 2018. aasta oktoobris 1,3 miljardilt eurolt 1,6 miljardile eurole ehk 23 protsenti. Seejuures pole veel ehitusprojekti, see tähendab, et ükski ehitaja ei ole nende arvude paikapidavust kinnitanud. Tõde kipub olema, et ehitus osutub pärast tegelike hinnapakkumuste saamist palju kallimaks. Kui palju?
Järelemõtlemiseks: Kumu ehitusmaksumuseks kavandati 33 miljonit eurot, tegelik hind 47 miljonit eurot – kallinemine 42 protsenti. ERMi maksumuseks kavandati 37,8 miljonit eurot, tegelikult läks 63 miljonit eurot, kallinemine 67 protsenti, Reidi tee hinnaks planeeriti 29 miljonit eurot, odavaim pakkumine oli 40 miljonit eurot, kallinemine 38 protsenti. Eesti idasuuna kontrolljoone rajatiste ehitamise maksumus pärast pakkumuste saamist erines prognoositavast koguni 2,5 korda!
Euroopa Kontrollikoda (tervitusi Juhan Partsile!) juhtis ühes auditis tähelepanu sellele, et kõigil 19 auditeeritud raudteelõigul täheldati projekti olulist kallinemist. Kas Kristjan Kaunissaare koos Rail Balticu «maaletoojatega» tõesti arvab, et Euroopa Liit muudkui maksab kinni lõviosa kallinemisest, kui see suure tõenäosusega reaalsuseks osutub?
Majandusministeerium ja Rail Baltic Estonia OÜ on järjekindlat eiranud kõiki ettepanekuid tellida tasuvusanalüüsi sõltumatu audit. Miks?
Neljandaks ei saa tähelepanuta jätta, et Eesti omaosalus, mis eeltoodut arvestades on vähemalt miljard eurot, tuleb laenata, pärssides sellega tõeliselt vajalike investeeringute tegemist.