Tipptunnil umbes Lai tänav õnnestub umbe ajada ka muul ajal, kui mitukümmend inimest seal väikeste vahedega üksteise järel üle sebrade jalutusringe teevad ja kannatlikult sabatavad juhid kausist neile pakutud punaseid õunu nopivad.
Kulbok rahustas liiklust
Just see õnnestus välja selgitada linnakodanik Kalle Kulboki eile korraldatud aktsioonil, mille ta ise oli küll ristinud õppepäevaks.
Aktsioon algas kell kaks päeval – samal ajal, kui Tartu liiklusnõukogu istus koosolekul – kogunemisega Laial tänaval korp! Vironia maja (Zavoodi) juures. Kogunes viisteist meest ja naist, kes astusid mõni minut pärast täistundi hanereas Kloostri tänava otsa suunas, kus üle Laia tänava on uus ülekäigurada.
Üksteisest mõne meetri pikkust vahet hoides jalutasid osalejad üle sebra, kõige ees roheline aktivist Ilmar Part, õuntega korv käe otsas, tema järel Kulbok ja siis teised asjasse pühendatud. Pärast tänava ületamist läks jalutuskäik Rüütli tänava otsa sebrani, sealt üle Laia tänava, Vironia eest läbi ja uuesti Kloostri risti sebrale.
Palju jooksvaid lapsi
Sel ajal, kui seltskond sugugi mitte kiirustaval sammul jälle ja jälle Laia tänavat ületas, pakkus Kalev Järvik ootavatele juhtidele kollasest kausist punaseid õunu. «Et juhid rõõmsad oleksid,» põhjendas ta.
Aga kogu ettevõtmise põhjenduseks ütles ta vajaduse juhtida tähelepanu, et Laial tänaval on piirkiirus nüüd varasema 30 asemel 40 kilomeetrit tunnis, ehkki tänaval kõnnib palju lapsi, kes jooksevad ka üle tee bussi peale.
Veel ütles Järvik, et kuigi alguses lubati teha Lai tänav üksnes ajutiselt kahesuunaliseks, on see nüüd jälle kahesuunaline. «Tundub, et õigustamaks uut silda, millel ei ole eriti liiklust. Kesklinnas võiks olla liiklus rahustatud, aga siin hoopis suurendatakse lubatud kiirust. Sõnad ja teod ei lähe linnavalitsusel kokku,» lausus ta.
Õppepäevaks ristitud hoiatuskäigul kaasa löönud Eve Liivamägi ütles, et tema eesmärk on teavitada, et uus piirkiirus kipub jalakäijale ohtlik olema. «Kui auto otsa sõidab, küll siis ohtlikkusest aru saad,» vastas ta küsimusele, kuidas ohtlik.
Lolluse takistamine
Ilmar Part lausus, et tema eesmärk on protestida selle vastu, kuidas Tartus liikluskorralduslikke otsuseid langetatakse: «Autode lubatud sõidukiirust on suurendatud, aga ma ei ole näinud ühtki analüüsi, mis käsitleks seda jalakäijate ohutuse vaatenurgast.»
«Eks katsetame, kas rühm jalakäijaid saab kuidagi mõjutada linna, kui linn ei taha analüüsida tegelikke liikluses tekkivaid olukordi ja üritab ligineda liiklusele pseudouuringute kaudu,» ütles ettevõtmise algataja Kulbok. «Õppusest on näha, et kolm-neli korda suurema inimhulgaga suudaksime avaldada liiklusele tõkestavat mõju. Aktsiooni eesmärk on suurema lolluse takistamine.»
See lollus on Kulboki meelest näiteks otsus suurendada Laial tänaval lubatud piirkiirust. Seejuures on ta seadnud kahtluse alla otsuse aluseks oleva liiklusuuringu, milles väideti, et 85 protsenti sõidukitest liigubki sel tänaval ligi 40-kilomeetrise tunnikiirusega.
Linnalt uuringule tellitud ekspertiis vigu ei leidnud.