Sotsiaalminister Hanno Pevkur andis laupäeval Tartu Näituste messikeskuses toimunud keskkonnamessil Tartu linnale üle esimesed üksteist Mitsubishi elektriautot, mida hakkavad kasutama linna sotsiaaltöötajad.
Tartus algas nüüd elektriautode ajastu
«Nii, nüüd ta põhimõtteliselt käib,» väitis linna sotsiaaltöötaja Kai Tsirk peale seda, kui oli üleandmistseremoonia järel keeranud tuliuue elektriauto süütelukus võtit ning sõiduki armatuurile ilmus väike kiri «Ready» (valmis).
Mingit mootorimüra auto käivitamisega aga ei kaasnenud. Tartu Postimehele proovisõitu tehes võis kõrv siiski tabada vaikset sahinat, mida pigem tekitasid asfaldil uued talverehvid kui mootor.
«Jah, seda autot ei kuulegi. See on hästi vaikne, aga muidu auto nagu iga teinegi,» lausus Tsirk, kes oli enne esimest sõitu läbinud koos teiste linna sotsiaaltöötajatega vastava koolituse.
Töö muutub kergemaks
Sotsiaalvaldkonna abilinnapea Jüri Kõre ütles, et uute autode üle linn vaid rõõmustab, sest sotsiaaltöötajate töö peaks nüüd paranema ning muutuma palju lihtsamaks.
«Koduhooldaja täidab väga erinevaid ülesandeid. Mõnikord on vaja korraldada inimese arsti juurde viimist või käia temaga koos mõnes ametiasutuses. Kui töötaja liikus ise bussiga, siis selleks pidi ta korraldama eraldi transpordi. Nüüd on tal aga olemas auto,» selgitas Kõre.
Teine sotsiaaltöötaja tähtis ülesanne on viia nendele inimestele koju toitu, kes ise ei ole suutelised poes käima. «See on füüsiliselt päris raske, aga nüüd muutub seegi palju lihtsamaks. Meile on väga oluline, et meie hooldustöötajate töö paraneb ja muutub kergemaks,» lausus Kõre.
Probleemid pakasega
Autode kvaliteedi ja töökindluse suhtes Kõrel kahtlusi ei olnud, küll aga võib probleeme tekkida karmides talveoludes.
«Norralased tunnistavad ausalt, et külmemate ilmadega on laadimissüsteemi käivitamisega raskusi,» lausus Kõre, kelle sõnul ei hakka autod laadima siis, kui väljas on pakast miinus 25 või rohkem. «Aga me oleme oma töökorralduses sellega arvestanud.»
Linnapea Urmas Kruuse ütles, et kui võrrelda elektriautosid olemasolevate linna ametiautodega, siis ei lähe nende ülalpidamine kallimaks.
Linn taotles oma sotsiaaltöötajatele 30 elektriautot, neist 26 peaksid kohale jõudma sel aastal ja ülejäänud kevadel. Samuti taotles linnalt viie elektriauto kasutusõigust Tartu Ülikooli Kliinikum ning linn on selleks ka loa andnud. Saastekvootide müügist saadud elektriautod antakse sotsiaaltöötajate tasuta kasutusse 2015. aasta lõpuni.
Esimesed 11 autot hakkavad seisma Annelinnas Kalda päevakeskuse ees, kuhu on neile ehitatud laadimiskohad.
Kõigist kolmekümnest Tartu linnale planeeritud elektriautost saab Kalda päevakeskus enda kasutusse 17. Autosid kasutavad oma tööülesannete täitmiseks hooldustöötajad ja piirkonna inspektorid. Linna sotsiaalabiosakond saab enda käsutusse tulevikus 12 autot. Üks auto on planeeritud varjupaigale.
Kes hakkavad elektriautosid kasutama?
• Kai Tsirk, Triinu Tuvi, Riina Sööt, Taive Pärnmäe, Marika Paris, Reelika Grünberg, Jana Arumetsa, Maie Erin, Juta Kukk, Maie Otsa, Kairit Martis, Marju Tarkus, Külli Padar-Siim, Birgit Siigur, Kairi Avastu, Virge Vainu-Bamberg, Maire Linnas, Helen Kaljuvee, Merli Mendelmann,
Jaana Seemen, Kersti Kade, Maarja Michelson, Kaie Kaldre, Marge Gutmann,
Kaili Kiissel, Eda Lään, Marju Mägi, Inge Kool, Martin Joel Bachmann, Merle Kivest,
Tiina Haas, Sirli Peterson, Meida Griin, Tiina Kruuse, Indrek Rohtla.