Enne vabariigi sündi oli vaja oma eesti ühiskond alles luua, kanda kokku kild killu haaval, sest polnudki ju kedagi teist peale väiksearvulise eesti haritlaskonna ja nende tegevusse uskuva rahva, kes olnuks huvitatud eesti teatri, eesti kooli, eesti muuseumi või isegi mõne eesti seltsi asutamisest. Nendel 20. sajandi alguse aastatel, mil kõike tegid asjaarmastajad oma vabast ajast ja vabast tahtest, makstes ise kinni ka kõik vajalikud kulutused, vajati Tõnissoni masti meest. Seda nii välimuselt kui ka iseloomult. Pikk ja kõhn, selg sirge ja pea alati püsti, oli ta kõikjal näha ja kuulda.
Kui ta Tartu Eesti Põllumeeste Seltsi näituseplatsil näituse ettevalmistamise ja näituse ajal liikus, paistis ta kaugele üle teiste peade. Ta oli hea kõnemees ja talle meeldis kõnet pidada. Enamasti rääkis peast, süttis iseenda kõnest ja vehkis kätega. Ta pidas kõige olulisemaks, et kõne puudutaks hinge, paneks hinge helisema ja siis kaasa mõtlema. Iga uue ettevõtmise eel ta kõigepealt kõneles ja alles seejärel kirjutas.
Eesti Vabariigi päevil, riigikogus, pidasid Tõnissoni poliitilised vastased ta kõnesid tüütuks «sõnavalinguks». Eks need olid parasjagu pikad ka.
Rääkides aadetest ja ideedest, ühistööst ja vajadusest rahvusliku kaine reaalpoliitika järele, mis oleks ühtaegu solidaarne ning pakuks võimalusi ja tuge igale isikule vastavalt tema vajadustele, mõjus Tõnisson paljudele noorematele ja temast märksa pragmaatilisema meelega poliitikutele vana ja tüütuna. Seda enam, et kolmekümnendateks aastateks oli Eesti tänu küllalt kiirele arengule jõudnud järku, kus tegelik jõud oli liikunud ühelt poolt riigi ja teisalt äriringkondade kätte ning ühiskonna kasvamist sel kujul, nagu see kunagi oli olnud ning millest Tõnisson ikka unistas, peeti lihtsalt aegunuks.