Jah, vahel läheb natuke tüütuks, kui laps keeldub söömast ekraanita nina ees, aga mis ikka, mõeldakse: läbi aegade on ju olnud vaja lapsi kavalusega sööma saada.
Kui väidame, olgu vanema või õpetajana, et last koolis vahetunni ajal või kodus keelata või piirata pole mõtet, nagunii ei toimi, siis õigupoolest me tunnistame ju enda abitust või – hullemal juhul – soovimatust natukegi keerulise kasvatusprobleemiga toime tulla.
Aga ühel hetkel jõuab vanemateni teadmine, et lapse nutikasutus on üle piiri läinud, ja nad sattuvad paanikasse. Ja vaatavad kurjalt lapse poole, mitte ei analüüsi enda digikäitumist ja vanemlusoskusi, rolli lapse suunajana. On tähelepanuväärne, et enamasti peab see signaal olema väliskeskkonnast (enamasti koolist või huviringist) pärit.
Kui laps kodus pidevalt valetab ja nutiasjus sõna ei kuula, vanemate raha kulub telefoni vahendusel ja neile teadmata mänguedu ostmisele, lapse tähelepanu kodus on kehvavõitu ja tujud nutikasutuse tõttu hullemad Ameerika mägedest, siis kurjalt vaatamisest ei piisa.
Teade koolist või kehv hinne tunnistusel on kriitilisem kui teinekord aastaid kestev harjumus, et lapse arvutisoleku ajal lähevad vanemad kodust ära, sest lapse vihahood sellest, kui mängus kehvasti läheb või kui vanem segada julgeb, on nii äärmuslikud.
Alati, kui kurdame oma lapse või noorsoo nutihulluse üle, tuleb meil, täiskasvanutel, tegelikult laste siunamise asemel tõsiselt endale otsa vaadata ja karme küsimusi küsida. Miks mul lapsevanemana päriselt on vaja mähkmes titale tahvel või nutitelefon nina ette anda? Mis takistab mul mängimast temaga ise, täiesti digivabalt? Me ju ei arva, et alles lalisev lapsuke omandab nii parima inglise keele, saab tulevikus koolis ja elus kaaslastega võrreldes tohutu konkurentsieelise.