Jannsen pani viimase lootuse loa saamiseks sellele, et laulupidu sai välja kuulutatud kui pühendus pärisorjusest vabastamise 50. aastapäevale. Tsaarivõimudele võis see üldjoontes muljet avaldada, mitte aga baltisaksa ringkondadele, kelle käes oli palju juhtivaid ametikohti mitmesugustes asutustes.
Nad jäid arvamusele, et pärisorjuse kaotamine oli nende privileegide kärpimine ja sellega seotud suurüritusele tuli nii palju kui võimalik vastu astuda. Selleks oli neil võimu palju, sest – tasub meenutada – siin valitsenud «Balti erikorra» said sakslased tänu tsaariperekonna ja Saksa keisriperekonna veresidemetele.
Pole juhuslik, et just nüüd, laulupeoeelsel 1868. aastal hakkasid mitmed baltisakslastest pastorid aktiivselt ründama eesti rahvusliku liikumisega seotud ettevõtmisi.
Tulevane laulupeo president, Tartu Maarja eesti koguduse õpetaja Adalbert Hugo Willigerode sattus järjest rohkem keerulisse olukorda – kahe tule vahele. Ühest küljest aitas ta teed sillutada laulupeo loa muretsemisele, teisest küljest, baltisakslasena, halvustas kiriku kantslist maarahvast tema pürgimisel eesti rahvaks.
Lisaks ärevusele peoloa viibimise tõttu tuli uus, ootamatu oht, mille serveeris ilmataat. Nimelt oli 1868. aasta suveilm põllumehele väga ebasoodne ja viljasaak ikaldus. Olukord sarnanes mitmeti meie tänavuse suvega. Vahe oli vaid selles, et siis tähendas viljasaagi ikaldus mõnelegi talumehele otsest näljapajukit.
Hulk lauluharrastajaid-põllumehi pidi peagi valima, kas minna lauluproovi või püüda leida pere päästmiseks lisateenimise võimalusi. Alles siis, kui olelusvõitluses peale jäädi, sai võtta aega laulukoori harjutustele.