Keskerakond on leidnud Tartu busside sõiduplaanidest kümneid näiteid, et bussid väljuvad samas suunas peaaegu või päris ühel ajal ja siis järgneb pikem paus, mida aga saaks ära hoida parema graafikuga.
Keskerakond võitleb Tartus parves busside ja pika ooteajaga
Nagu erakond näidetega tõestab, väljuvad peaaegu samal ajal ka selliste liinide bussid, mille marsruut langeb kokku mitmes peatuses. Volikogu Keskerakonna fraktsiooni esimees Olev Raju ütles, et erakonna poole on pöördunud palju tartlasi, keda ei rahulda bussiliinide ebaregulaarne graafik.
Linnavalitsusele vastamiseks antud arupärimist ilmestab Kreutzwaldi peatuse näide – hommikul läheb sealt buss nr 6 kell 7.35, siis mitu bussi reas 8.02 (6), 8.02 (8), 8.04 (16) ja 8.17 (16a) ning seejärel on pikem vahe.
«Miks peaks kolm bussi minema peaaegu korraga?» küsis Olev Raju arupärimist üle andes.
Teiseks tõi Raju näiteks Eedeni peatuse, kust väljuvaid busse 1 ja 3 kasutavad Annelinna inimesed suuresti kesklinna sõitmiseks. Nende busside marsruudid lähevad lahku alles Riia-Puusepa ristis.
Näiteks on väljumisajad järgmised: 6.27 ja 6.34, seejärel 20 minutit vahet. 6.54 ja 6.57 – järgneb vahe 18 minutit. 7.15 ja 7.20 – vahe 12 minutit. 7.32, 7.35 ja 7.44 – vahe 12 minutit. 7.56, 8.01 ja 8.07 – järgneb 18-minutine vahe.
Arvukalt näiteid
Järgmine näide on Kanali peatus, kust bussid 1 ja 5 sõidavad mõlemad Puusepa-Riia ristini. Väga lähestikku asuvad ka Nooruse ja Soinaste peatus, mistõttu näiteks ülikooli Maarjamõisa hoonetesse sõitjatel ei ole vahet, kumba peatusesse sõita.
Väljumisajad Kanali peatusest erinevad sageli minuti, kaks või kolm, millele järgneb kuni 26 minutit järgmise samas suunas mineva bussi ootamist.
Keskerakond märgib, et Kanali peatusest kesklinna saaks veel bussidega 15 ja 16, ent ka siis jääb väljumiste vahe suureks, paarikümneminutiseks.
Näiteks on väljumisajad 18.20, 18.19 ja 18.18, mille eel ja järel ei lähe 22 minuti jooksul ühtki bussi. Järgmine parv läheb 19.48, 19.49 ja 19.49. Enne seda on 26 minutit pausi, pärast seda 23 minutit.
Keskerakond on arupärimises märkinud, et niisuguseid näiteid on üle kahekümne, aga kindlasti pole see kõik.
Keskerakond küsis sellest tulenevalt neli küsimust. Kas linnavalitsus peab tõesti sellist graafikut optimaalseks ja põhjendatuks? Kuidas jõuti sellise graafikuni? Kas, kuidas ja mis tähtajaks on linnavalitsusel kavas läbi vaadata bussiliinide graafikud, et kõrvaldada puudujäägid? Kas linnavalitsus oskab teha arvutusi, kui palju sellised ilmselt ebaõnnestunud graafikud lähevad optimaalsetest kallimaks?
Tudengi kursusetöö
Olev Raju ütles, et tal on plaanis vestelda sellest ka bussifirmaga.
Raju sõnas, et normaalne bussigraafik on matemaatiliselt teostatav, see tuleks lihtsalt ära teha. «Kurat, see oleks teise kursuse tudengi töö,» leidis Raju.
«Ilmselt tuleb ka liine natuke ümber tõsta, kuid kui ümberistumiseks on aega kolm või viis minutit, bussid enam-vähem täpsed, ei pea olema kolme paralleelset liini,» ütles Raju.
Tartu linnamajanduse osakonna asejuhataja Andres Pool ütles, et samasuguseid näiteid võib leida nii Tartu linnast kui mujalt maailmast. «Kui ühest kohast ajame laiali, siis teise kohta jõuavad bussid ikka koos, sest bussid teevad erineva pikkusega ringe,» rääkis ta.
Pool ütles, et probleem on teada ka Keskerakonna sudimiseta ja see ei lõppe täielikult ilmselt kunagi. «Tehakse nii palju, kui õnnestub. Julmalt väljendades võiks järeldada, et busse käib liiga palju. Paneks hõredama graafiku, siis ei juhtuks sellist asja. Aga seda me ei taha,» lausus Pool.
Linnavalitsus peab vastama Keskerakonna arupärimisele volikogu istungil, järgmised istungid on kavas detsembris.