Kontsert valmib lava taga

Raimu Hanson
, Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Alo Ritsing kohendas peegli ees oama uhiuut frakki.
Alo Ritsing kohendas peegli ees oama uhiuut frakki. Foto: Margus Ansu

Koorilaulu tavaliste austajate, lauluharrastajate ja saalis viibinud dirigentide ühisarvamuse järgi – meeletu aplaus, publik püsti – oli kontsert ilus ja võimas. Suure panuse kordamineku heaks andis Alo Ritsing.

Kontserdini novembri esimesel õhtul Vanemuise kontserdimajas oli poolteist tundi, kui Tartu Akadeemiline Meeskoor ehk TAM asus koos peadirigent Alo Ritsinguga ettevalmistusi tegema. Tarvis oli hääled lahti laulda ja raskemaid asju harjutada.

Tavaliselt käib kontserdiks valmistumise hulka ka riietumine, aga seekord olid meestel frakid selga pandud juba varem. Nimelt oli Tartu Ülikooli aulas tarvis teha paraadfoto, mis leiab avaldamist TAMi sajanda aastapäeva albumis 2012 kevadel.

Uues frakis

Kui Ritsing kontserdimaja dirigentide garderoobis peegli ees oma sabakuube kohendas, märkis ta, et see on tal seljas alles teist korda. «Hea frakk – kergest riidest,» ütles ta.

Uus frakk sai lavaristsed 30. oktoobril Pärnus. Nõnda nagu Tartus, tulid ka seal koos TAMiga kuulajate ette Eesti Rahvusmeeskoor ja Inseneride Meeskoor, et tähistada dirigentide Alo Ritsingu ja Ants Üleoja 75. sünnipäeva. Finaalis oli laval umbes sama palju mehi, kui on kahel koorijuhil kokku eluaastaid.

Mis te teete siis, kui frakk seljas ja proov tehtud? «Mõte kisub ikka laulude peale,» ütles Ritsing. «Lasen neid endast läbi ja mõtlen lava taga uusi nüansse välja, näiteks muudan mõne laulu helistikku. See peaks turgutama koori nagu tee, mille sisse panna natuke konjakit.»

Veerand tundi enne kontserti oli Ants Üleoja oma inseneridega lava kõrval koridoris. Nad rääkisid, et mingit rituaali ei ole neil kombeks läbi teha.

«Mulle endale meeldib enne lavaleminekut mõnikord minna kuskile pimedasse nurka ja olla minut-kaks üksinda,» ütles Üleoja. «Nii päris hästi ei saa, et viskame haput nalja ja siis hüppame kohe lavale.»

Ritsing tegi samal ajal aega parajaks kontserdimaja külgsaalis TAMi meestega vesteldes.

«Üksinda toas võiksin olla küll enne lavaleminekut, aga alati ei ole selleks tingimusi,» ütles ta.
Kahe dirigendi ja kolme meeskoori ühine kontserdikava jõuab pärast Pärnut, Tartut ja Tallinna täna Jõhvi kontserdimajja.

TÜ ajaloo muuseumis tähistavad 4. novembril kell 16 Alo Ritsingu 75. sünnipäeva publikule tasuta esinemisega Elleri kooli kammerkoor Lilyan Kaivu ja Viljandi Jaani kiriku ansambel Kadi Ritsingu dirigeerimisel.

Kolm põlve dirigente

Kadi Ritsing on maestro noorem tütar, kes õpib Viljandi kultuuriakadeemia magistrantuuris. Ta on üles kasvanud peadirigendist isa kõrval meeskooris Forestalia ja on selle koori dirigent teist aastat. Ühtlasi on ta Viljandi Jaani koguduse ansambli juhendaja ja Viljandimaa kammerkoori dirigent.

Mida soovitab Alo Ritsing tütrele ja teistele noortele koorijuhtidele, et nad peaksid dirigendina hiilgavas vormis vastu vähemalt sama kaua nagu praeguseks tema ja võib-olla isegi nii kaua, nagu pidas tema isa Richard Ritsing?

«Tuleb olla füüsilises ja vaimses vormis,» ütles maestro. «Peab minema kaasa ajaga – see on suhtumine repertuaari, kultuuri, muusikasse, muutuvasse mõttemaailma.»

Alo Ritsingu juubel on tähtsal kohal ka Lõuna-Eesti meestelaulupäeval, mis on 12. novembril TÜ aulas.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles