Tartu firma lõi suhtleva baarileti

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tehnoloogiafirma Surface Labs Internationali juht Raul Sõmer (paremal) ja inglasest multitouch-insener Bart Kamp on puutetundlikku baariletti kallanud üle nii veega, puhunud sinna kuuma tuult kui seda jõuga lükanud – need ja kõik teised katsed on lett edukalt läbinud.
Tehnoloogiafirma Surface Labs Internationali juht Raul Sõmer (paremal) ja inglasest multitouch-insener Bart Kamp on puutetundlikku baariletti kallanud üle nii veega, puhunud sinna kuuma tuult kui seda jõuga lükanud – need ja kõik teised katsed on lett edukalt läbinud. Foto: Sille Annuk

Hiljuti Tartu teadusparki kolinud tehnoloogiafirma Surface Labs International (SLI) sai valmis interaktiivse puutetundliku baarileti, mille pind näeb välja justkui suur iPad ja mis oskab inimesega puudutuste kaudu suhelda.

Näiteks saab klient baarileti ekraanil menüüd lehitseda, vaadata pilte ja videoid menüüs pakutavast ning tellimuse sealsamas sõrmepuudutusega esitada.

Kui baarmen joogi letile asetab ja laual on veel teinegi sama jook, võivad joogiklaasid omavahel näiliste laserkiirtega suhtlema hakata, või kui laual on üksik klaas, lendavad selle ümber liblikad, tekivad lained või muud kujundid.

«Võimalusi on tohutult, kuidas seda programmeerida,» nentis Surface Labs Internationali juht Raul Sõmer. Kuigi firma sai äsja valmis baarileti, ei ole nende tooteks baarilett, vaid laiemalt tehnoloogia, mis suudab iga pinna – olgu selleks baar, laud, tool või sein – interaktiivseks muuta.

Puutetundliku baarileti loomiseks kasutas firma mitut puudutamist ühel ajal võimaldavat multitouch-tehnoloogiat, mille tegi rohkem tuntuks Apple 2007. aastal, kui tuli müügile esimene iPhone.

«Sama tehnoloogiat kasutame ka meie, kuid arendame ja täiendame seda. Pakume erilahendusi, kasutame kõige uuemaid komponente ja loome võimalikult mugava kasutajakogemuse,» rääkis ta.

Huvitus Google

Seni on puutetundliku baarileti vastu Sõmera sõnul huvi tundnud suured kuulsad firmad, kes näevad selles reklaamikanalit. Näiteks küsis hinnapakkumist Google, kes tahtis kasutada baarimoodulit oma kontoris interaktiivse infokandjana.

«See on hoopis uut moodi reklaam, mis võimaldab tarbija panna tootega suhtlema ja loob wow-efekti,» rääkis Sõmer.

Puutetundliku baarileti üks moodul maksab 12 000 – 15 000 eurot ning nende müüki alustab firma Inglismaalt, laienedes järgmise aasta jooksul Skandinaaviasse ja Baltikumi ning seejärel USAsse ja Venemaale.

Näidisena läheb baarilett üles ka ühte Tallinna ööklubisse, kuid Eesti turgu ei võta firma sihikule toote kalliduse tõttu.  

Praegu veel väga kulukas tehnoloogia muutub ettevõtte inglasest inseneri Bart Kampi sõnul viie aasta jooksul järjest odavamaks ja laiemalt levinuks. «Tuleb puute- ja liikumistundliku tehnoloogia ajastu. Tulevikus on iseenesest mõistetav, et keerad ekraanil e-raamatu lehekülgi käeviipega,» rääkis ta.

Kulukas arendus

Multitouch-tehnoloogia arendamise jätkamiseks vajab firma selle juhi Raul Sõmera sõnul investoreid, kelle otsimine käib. «Arendus ei ole odav. Suurusjärk, mis järgmise poole aastaga kulub, on umbes pool miljonit eurot,» rääkis ta.  

Panustatud miljonid teenivad ennast Sõmera sõnul tagasi kolme või viie aastaga.
Surface Labs International on Baltikumi ainus multitouch-tehnoloogiaid arendav ettevõte.

Suurimad konkurendid tegutsevad Inglismaal ja USAs, kuid tervikuna on firma juhi Raul Sõmera sõnul kogu turg veel üsna lapsekingades.

«Praegu näeme jäämäe tippu, aga jäämägi ise tuleb alles,» lisas inglasest insener Bart Kamp. 

Multitouch-tehnoloogia

• Multitouch-tehnoloogia, mida kasutab ka Tartu teaduspargi firma Surface Labs International, lubab puutepatjadel ja puuteekraanidel teha mitu puudutamist ühel ajal.

• Esimeseks populaarseimaks multitouch-seadmeks oli 2007. aastal müügile tulnud iPhone.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles