Kui ülevastutamine ja -muretsemine on kurjast, siis teine äärmus – lapse põhivajaduste tähelepanuta jätmine ja lootus, et küll kuidagi ikka saab, on teine juba päris suur – on seda kohe kindlasti ka.
Kui eelmisel aastal oli koolis mingeid probleeme, võiks nüüd arutada, mida saaks nende võimaliku taastuleku korral ennetamiseks ära teha. Võibolla polegi midagi vaja teha – emakeeleõpetajalt vähese lugemislembuse pärast viltuse pilgu saanud laps on suve jooksul raamatukogu võlud avastanud, häbelik muutunud enesekindlamaks, liialt kuraasikas taandunud tagasihoidlikumaks. Sellisel juhul on lapsele abiks, kui arutame, mida ta ise on juba teinud, et varasemad mured tagasi ei tuleks. Lapse enda rolli rõhutamine saadab signaali, et ta tegelikult saab ja oskab ise enda käitumise heaks nii mõndagi teha.
Vanemaid aitab lapse kooliteel ja elus õigel moel käituda vast üks kõige üldisem põhimõte: lapse jaoks tuleb lihtsalt olemas olla, südamekõrvad ja tundetundlad peavad olema tema poole suunatud. Tal peab olema tunne, et ta on hoitud. Olgu laps siis kodus või kümme tuhat kilomeetrit eemal.
Pole vaja pinnida kõigi võimalike murede ja hinnete kohta või külvata üle eluõpetustega. Tuleb lihtsalt tähele panna, lapsega kontaktis olla, kuulata ja vaadata – ja püüda mõista, et tema maailmast osa saada. Jah, vahel võib laps tunduda nagu tulnukas (ja mitte tingimata sõbralik), aga siis tulebki püüda mõista seda tulnukat ja tema kummalisevõitu maailma.
Parim, mida me lapse heaks saame teha, on saata ta kooli- ja eluteele tundega, et vanemad on alati tema jaoks kogu südamega olemas ja ta tõesti läheb neile korda. Just sellisena, nagu ta on.