Tartu uut bussiteavitust annab oodata

Jaan Olmaru
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kuni linn pole moodsat linnaliinibusside reaalajas jälgimise infosüsteemi rajama hakanud, tuleb sõitjatel otsida busside saabumisaegu peatusepostide külge kinnitatud sõiduplaanidelt.
Kuni linn pole moodsat linnaliinibusside reaalajas jälgimise infosüsteemi rajama hakanud, tuleb sõitjatel otsida busside saabumisaegu peatusepostide külge kinnitatud sõiduplaanidelt. Foto: Sille Annuk

Koalitsioonilepingus lubatud ning esialgu juba uue aasta mais tööle hakkama pidanud linnaliinibusside reaal­­ajas jälgimise infosüsteem lükkub järjest kaugemale tulevikku, sest nurjunud riigihanke järel pole linn siiani uut välja kuulutanud.

Linnavalitsus kuulutas busside infosüsteemi rahvusvahelise riigihanke välja juba selle aasta märtsis ning tunnistas viie pakkumise hulgast 14. juuni istungil edukaks Telegrupp ASi ja R-Süsteemid OÜ ühispakkumise, mille hind oli 817 000 eurot.

Samuti hankel osalenud GSM Valve OÜ kaebas aga linna otsuse riigihangete vaid­­lustuskomisjoni ning nõudis selle tühistamist. Vaidlustuse järgi poleks tohtinud ühispakkujaid kvalifitseerida, kuna neil polnud piisavalt programmeerimiskogemusi.

Kuna vaidlustus oli riigihangete komisjoni arvates põhjendatud, tunnistaski linn juulis oma korralduse kehtetuks ning lubas kuulutada lähiajal välja uue hanke.

Kallis ülal pidada

Kolm kuud hiljem pole aga hanget endiselt välja kuulutatud ning kindlat kuupäeva ei julge linna poolt keegi pakkuda. Hankedokumentide koostaja Kalev Pullonen ütles, et ei oska hanke venimist üheselt kommenteerida, ning soovitas küsida põhjusi poliitikutelt.

Linna infotehnoloogiateenistuse arendusjuht Pullonen tunnistas, et muutus vahepeal hanke koha pealt üsna pessimistlikuks. «Suur töö on ära tehtud, aga ma ei oska midagi ette võtta, et protsessi kiirendada,» lausus Pullonen. Ta lisas, et linn on hakanud kahtlema, kas eurorahaga ehitatava kalli süsteemi ülalpidamine ei kujune hiljem liiga koormavaks.

Linnasekretär Jüri Mölderi sõnul on vahepeal jõudnud linna kätte muret tekitavad arvud bussiootekodade klaaside kohta, mis näitavad, et umbes iga kolme päeva tagant lõhutakse Tartus üks klaas, seega 120–150 klaasi aastas.

Klaas maksab keskmiselt 65 eurot, kuid peatustesse planeeritud 90 infotablood on tunduvalt kallimad. Näiteks kuuerealise ja kahepoolse tabloo hind võib ulatuda 6000 euroni. Ainuüksi süsteemi tööshoidmine ja hooldamine nõuaks aga linnalt viie aasta peale umbes
35 000 eurot.

«Me leidsime, et peame vandaaliriski veel kord läbi mõtlema, sest varem me seda nii ei teadvustanud,» lausus Mölder ning nägi nurjunud hankes ka positiivset. «Võib öelda, et me isegi õppisime omajagu. Pole mõtet teha lahendust, millega me rahul ei ole ja mis pole töökindel.»

Tingimused leebemaks

Algul plaanis linn minna uuele hankele peaaegu samasuguste tingimustega, kuid viimasel töökoosolekul pakuti välja, et väiksemates peatustes võiksid tablood olla vaid ühepoolsed.
 Samuti kaalutakse võimalust paigaldada tablood kahes järgus. «Alguses näiteks ainult 10–20 peatust ja kunagi hiljem ülejäänud. Hanke seisukohalt muudaks see hinna odavamaks,» lausus Pullonen.

Seda, et uut hanget ei kuulutatagi välja, ei pidanud Jüri Mölder tõenäoliseks. Ka abilinnapea Raimond Tamm kinnitas, et projektiga minnakse edasi. «See oli mõneks ajaks ootele pandud, aga nüüd otsustasime, et läheme edasi,» lausus Tamm ning lubas, et uus hange kuulutatakse välja nii kiiresti kui võimalik.

«Busside reaalajas jälgimise infosüsteemi pole vaja ainult reisijatele, vaid ka transpordi planeerijatele,» lausus Tamm, kelle sõnul pannakse bussidesse ka sõitjate loendamise seadmed. Samuti on busside infosüsteem seotud järgmisena kavandatava elektroonilise piletisüsteemiga.   

Kuna uus hange peab üleval olema vähemalt kaks kuud, võiks optimistliku prognoosi järgi jõuda lepingu sõlmimiseni järgmisel kevadel. «See on siis, kui vaidlustusi ei tule,» lausus Pullonen. Tööd võtavad aega umbes üheksa kuud, mis tähendab, et süsteem võiks kõige varem toimima hakata aastal 2013.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles