Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Autosaba küünib Jakobi mäkke (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Esmaspäeva õhtu kell 17.09. Nõkshaaval edasi liikuvate autode rivi ulatus poolde Jakobi mäkke.
Esmaspäeva õhtu kell 17.09. Nõkshaaval edasi liikuvate autode rivi ulatus poolde Jakobi mäkke. Foto: Kristjan Teedema

Tartu liikluskorraldusteenistus laseb muuta Laia tänava ja Vabaduse puiestee ristmiku foori tsüklit, lühendamaks õhtusel tipptunnil kuni kolmveerand kilomeetri pikkuseks venivaid autosabasid.

Linnavalitsuse linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haagi kinnitusel hakkab roheline tuli põlema pikemalt neile, kes suunduvad Laia tänavat pidi alla tulles vasakule Vabadussillale, sest vasakpöörde ootajate taga toppavad ka paremale, Raekoja platsi poole sõitjad.

«Probleem oli küll prognoositav, aga ette arvestatav polnud probleemi ulatus,» kõneles Haak. «Suvel oli õhtune tipptund veidi problemaatilisem, aga mitte selline nagu esmaspäeval.»

Varem oli parem

Esmaspäeva õhtul kella poole viie paiku sõitis tartlane Andres Parmas Laia tänavat pidi alla, takerdudes botaanikaaia väravas. Parmas pääses üle Vabaduse-Laia ristmiku paari fooritsükli möödudes, autopeeglist paistis aga järjekord tema taga ulatuvat enam-vähem Jaani tänava otsani ehk paarsada meetrit Toomemäe poole.

«Iga päev ma sealt ei sõida, aga eelmisel nädalal tegin ka selle vea ja sõitsin Laia tänavasse,» rääkis Parmas. «Järjekord oli peaaegu Jakobi tänavani,  õnneks oli mul võimalik esimeses hoovis auto ringi keerata ja tagasi sõita, muidu oleksin istunud seal kes teab kui kaua.»

Tuttavailt, kes sõidavad Laia tänavat pidi Emajõe suunas temast sagedamini, on Parmas kuulnud, et tipptunni ajal on tavaline saba venimine poolde Jakobi mäkke ja ülespoolegi.

«Varem, kui sõitsin sealt tihedamalt – kui uus sild oli valmis, aga Lai tänav oli veel ühesuunaline –, oli kõige kaugem punkt, kuhu pidama jäin, vana Eesti Telefoni maja nurga juures Vironiast natuke ülalpool,» meenutas Parmas.

Tartlanna Hille Rämmal rääkis, et esmaspäeva õhtul 16.45 oli ootajate saba ots Laia ja Jakobi tänava ristmikul. 450 meetrit edasi Vabaduse puiesteeni liikumiseks kulus Räm­­mali hinnangul umbes seitse minutit.

«Edaspidi loobun kindlasti tipptunnil sealtkaudu minekust,» lubas Rämmal, kes teda üllatanud ummiku tõttu kohtumisele hilines.

Kella viie paiku Toomemäelt Baeri tänava kaudu all-linna teed alustanud Erkki Hirsnik toppas Oru tänava otsal. Parempöörde Jakobi tänavasse sai ta teha kaunis ladusalt, sest peateelt Jakobi mäelt tol hetkel palju tulijaid polnud. Ummiku algusest Vabaduse puiesteele jõudmiseks kulus Hirsnikul pea kümme minutit.

«Panin tähele, et vastassuunas mööda Laia tänavat ei tulnud peaaegu ühtegi autot,» märkis Hirsnik. «Otsustasin, et vähemalt lähemal ajal ma sellel kellaajal sama teed sõita ei ürita.»

Tartu linna bussiliine käigus hoidva ASi Sebe linnaliikluse juht Üllar Kaljuste rääkis, et esialgu pole bussijuhid liinigraafikute löögi alla sattumise pärast kurtma tulnud ning reisijailt pole firma hurjutada saanud. Laia tänavat läbivad Sebe liinibussid 6, 8, 16 ja 16a.

Esmaspäevaõhtuse tipptunni kohta andsid bussijuhid Kaljustele teada, et neist ühele põhjustas ummik ligikaudu kolme-, teisele seitsmeminutilise viivituse.

«Inimesed pole veel probleemi väga teadvustanud, aga kui selline olukord kujuneb igapäevaseks, suhtumine ilmselt muutub,» arvas Kaljuste.

Tagasi ühesuunaliseks?

Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak tunnistas, et peale fooritsükli muutmise muid lihtsaid võimalusi Laia tänava läbilaskvuse parandamiseks pole.

Haagi sõnul on küll teoreetiliselt võimalik laiendada Laia tänavat poolesajal meetril enne Vabaduse puiesteed umbes kolme meetri ehk ühe sõiduraja võrra, et parempöörde tegijad Vabadussillale sõitjate taha vangi ei jääks, kuid see tähendaks eeldatavalt kulukat kokkulepet Lai 39 ja 41 kinnistute omanikega.

«Kui me Laia tänavat toimima ei saa, maad juurde ei saa ja läbilaskevõime on tunduvalt vähendatud, peame ilmselt minema mingist hetkest tagasi vana skeemi peale,» lausus Haak. «Muidugi mitte päevapealt ja kohe.»

Tagasi üles