Euroopa suurima regionaallende pakkuva lennufirma Flybe Euroopa tegevdirektor Mike Rutter nentis, et Helsingi-Tartu liini käivitamine on neile väljakutse, kuid nad on edus kindlad ja plaanivad ühendada Tartu veel kahe uue sihtkohaga.
Flybe: plaanis on veel kaks uut lennuliini Tartust
Mida Tartu ja Lõuna-Eesti võidavad sellest, et Flybe hakkab Tartust lendama?
Tartu saab juurde rahvusvahelise soodsa hinnaga lennuühenduse, mis on kohalikule majandusele, inimestele ja regionaalarengule äärmiselt oluline.
On välja arvutatud, et tuhande lennureisija kohta luuakse piirkonnas umbes kümme uut töökohta. Tartu ja Helsingi vahet me plaanime sõidutada aastas 20 000 – 25 000 reisijat, nii et see teeks 200–250 uut töökohta. Mõju on nii otsene kui kaudne.
Millal hakkasite kaaluma Helsingi-Tartu liini avamist?
11 kuud tagasi, kui planeerisime firma strateegilist laienemist. Tegime nimekirja 60 võimalikust uuest sihtkohast, lõpuks valisime neist välja 25.
Kuivõrd mõjutas Flybe’i otsust Tartusse tulla Air Balticu lahkumine siit?
Mitte kuidagi. Oleksime Tartusse tulnud igal juhul, olenemata sellest, mida teeb Air Baltic või keegi teine. Meil pole konkurentsi vastu midagi.
Millisena näete konkurentsi Estonian Airiga, kes lendab samuti Tartust?
Me oleme neile kindlasti agressiivseks konkurendiks oma madalate hindade, massilise turunduse ja pikaajaliste kogemustega regionaallendude teenindamisel.
Aga küllap eestlaste lennufirma leiab ka viisi konkurentsile vastamiseks.
Miks on Tartu Flybe’i silmis atraktiivne sihtkoht?
Turism ja ülikool on kindlasti ühed põhjused, mis peaksid looma turgu lendamiseks. Samas saame aru, et algus ei pruugi lihtne olla.
Millised raskused teid ees ootavad?
Peamine on veenda inimesi, et Tartu on suurepärane sihtkoht. Tallinna teatakse hästi, Tartut mitte.
Turiste tuleb veenda minema ka väljapoole Tallinna, näidata, et Eesti on enamat kui Tallinn. Sisuliselt tähendab see jõulist Tartu turundamist välismaailmale. Teeme selleks tihedat koostööd turismiarenduskeskustega ja ei reklaami oma Soome ja Eesti reklaamides mitte ainult piletite hindu, vaid ka Tartut kui sihtkohta.
Kuidas tartlased ise saavad kaasa aidata?
Esmalt ise lennates.
Teiseks, kui olete lennanud Tartust, siis rääkige oma sugulastele ja tuttavatele sellest. Kolmandaks, andke meile tagasisidet, aga ärge päris kohe lende juurde küsige. See jäägu edaspidiseks.
On teil tulevikus plaanis ühendada Tartu veel järgmistegi sihtkohtadega, kui, siis millistega?
Jah, oleme plaaninud avada kaks uut liini Tartuga ajavahemikus 2012–2013. Aga ootame ära, kuidas meil Tartus läheb, ja siis otsustame, kas ikka avame need.
Kas nende seas võiks olla ka näiteks Tartu-Kuressaare liin või kaalute sihtkohti välismaal?
Kõne all on ikkagi välismaa, aga ma ei saa neid kohti praegu veel välja öelda.
Kui kaua kulub selleks, et teha mingeid järeldusi Helsingi-Tartu liini kohta?
Tavaliselt on prooviaeg umbes kuus kuud. Kõige varem saame ehk tuleva aasta märtsis midagi öelda.
Kui reaalne on võimalus, et pärast poolt aastat lahkute Tartust?
Ära iial ütle iial, garantiid pole, aga ma olen väga kindel meie edus. Muidu me poleks Tartusse tulnud.
Oleme seisnud mujal palju suuremate väljakutsete ees kui Tartus ja edu saavutanud. Näiteks aastaid tagasi tahtsime hakata lendama Prantsusmaale ühte väiksesse linna nimega Bergerac. Meile öeldi, et Inglismaalt lendaks sinna võib-olla kuus inimest. Naljanumber. Me ei uskunud seda, hakkasime lendama ja praegu reisib sel liinil aastas 250 000 inimest. Kõik on võimalik.
Kas olete kursis kriitikaga, mida Air Baltic tegi enne lahkumist Tartu lennujaama kohta?
Ei ole. Mis nad ütlesid?
Tartu lennujaamas oli mõni aeg tagasi juhtum, kus lend tuli tühistada, sest lennujuht haigestus ja talle ei leitud asendajat. Air Baltic ütles, et see oli neile viimaseks piisaks karikasse ning nad lahkuvad Tartust, olles juba pikemat aega olnud rahulolematud Tartu lennujaama teenindusega.
Ah nii. Teate, lennufirmad räägivad igasugu jama, kõike ei tasu uskuda. 99 protsendil juhtudest on liinide sulgemise põhjuseks lennufirma enda rahalised raskused. Nad võivad leida põhjuseid, mille süüks liinide sulgemisi ajada, kuid 99 protsendil juhtudest on põhjus ikkagi neis endis.
Nii et teie ei muretse Tartu lennujaama teeninduse pärast?
Ei. Ja ma ei muretse ka ärilisest vaatenurgast. Meie otsus tugineb põhjalikule analüüsile, mis annab alust enesekindluseks. Nagu äris öeldakse, võta või jäta.