Tartu linnaliinidel märtsis alustanud viis gaasibussi on nüüdseks läbinud 180 000 kilomeetrit ja kütuselt on nelja kuuga säästetud üle 30 000 euro.
Gaasibuss säästab raha
Tartu linnaliine sõitva bussifirma Sebe juhatuse esimees Kuldar Väärsi võrdles, et diiselbuss võtab kütust 38-39 liitrit sajale kilomeetrile, gaasibussil kulub sama maa läbimiseks 36-37 kilo gaasi. Kütuse ühikuhind on vastavalt 1,24 eurot ja 0,66 eurot koos käibemaksuga.
Väärsi nentis, et gaasibusside hind on 10–15 protsenti kõrgem, sest seadmeid on rohkem ja need maksavad rohkem, ka hooldus on paar protsenti kallim, kuid võit kütuseostul õigustab selle.
Üks suuremaid probleeme on gaasibusside puhul järelturu puudumine ja napp tanklavõrk.
«Kasutatud gaasibusse Eestis keegi ei taha ja ka Lätis ja Leedus puudub gaasitanklate võrk, ka Venemaal pole järelturg kiita,» ütles Väärsi. Sebe lepinguperiood Tartu linnaliinidel algas tänavu jaanuarist ja kestab 6,5 aastat.
Linnapea Urmas Kruuse ütles, et järgmise bussihankega soovib Tartu tellida kõik bussid gaasibussid. «Oleks meil veel pool aastat olnud aega bussihanget välja kuulutada, olekski võib-olla praegu olnud Tartus kõik gaasibussid. Aga polnud lõpuni kindel, kas gaasitankla saab valmis,» ütles ta.
Tartu abilinnapea Raimond Tamm ütles, et Tartu transpordi arengukava loogika on üles ehitatud keskkonnasäästlikkusele ja gaasibusside kasutamine teenib seda eesmärki. Linn on nõuks võtnud ka elektriautode soetamise ametnikele.
Eesti Gaasi rajatud maagaasitankla asub Tartus Tähe tänava lõpus.