Aktsiaturgudel on langus, aga Tartu servas metallitöid tegevas Metecis süttivad tuled ikka kuue paiku hommikul ja kustuvad alles südaööl. Lisaks on kolm aastat tagasi valminud suure tehase kõrvale hakanud kerkima juurdeehitis.
Metec pani jala haigla ukse vahele
«Meil ei lähe halvemini või paremini kui teistel,» iseloomustas Meteci juht Toomas Lepp ettevõtte käekäiku praeguses keerulises majandusseisus.
Firma tsehhid on rahvarohked, töö käib igal pool. «Nende kärude tegemine on selline kuidas-võtta-töö,» rääkis Meteci lukksepp Marko Zeisik, kelle igapäevatöö on praegu Rootsi meditsiinitehnika kontsernile Getinge Grupp haiglakärude valmistamine. «Mõni mudel on lihtne, mõni keeruline.»
Lihtsad on lükatavad, keerulisemad väikse aku jõul sõitvad kärud. Päevas teeb Marko Zeisik koos paarimehega otsast lõpuni valmis 4–5 haiglakäru. Kärude kõik metallosad valmivad Metecis.
Kolm toitvat valdkonda
«Meditsiinitehnika valmistamine on peen ja kallis töö,» ütles Toomas Lepp. Autode roostevabast terasest välise lisavarustuse, näiteks rammraudade, laternakandurite ja haakekonksude tootmisega alustanud Metec hakkas meditsiinitehnikat valmistama oma kümme aastat tagasi. Alguses täideti taastusraviks vajalikke seadmeid tegevate firmade tellimusi.
Läinud aasta alguses algas tõsine tootearendusprojekt Getinge Grupiga, mis varustab haiglaid kõigi vajalike seadmetega operatsioonitoast kuni väga steriilse pesumajani.
Meteci ja Getinge Grupi insenerid arendasid välja uue tooteperekonna, kuhu kuuluvad nüüd Metecis toodetavad haiglakärud ja eriline, veidi pealt meetri kõrge ja oma 80 sentimeetrit lai kapp, mis on mõeldud sõja- ja eriolukorras meditsiinitehnika vedamiseks. Kapp ise ja selle sisu jääb terveks ka kolme meetri kõrguselt alla kukkudes.
Meditsiinitehnika moodustab Meteci tööst kolmandiku. Teise kolmandiku leivast annab Meteci firmamärki ja «Made in Estonia» kirja kandev autode lisavarustus.
«Enne masu hakkas meil tooni andma allhange, sest suurklientide soovidega tuli kaasas käia. Oma toodangu müügi kasv jäi sellele alla,» märkis Toomas Lepp. Nüüd kasvab omatoodangu osatähtsus jälle jõudsalt, masinate lisavarustuse valmistamise aastakäive on tänavu neli miljonit eurot.
Kolmanda kolmandiku ettevõtte toodangust moodustab allhange raskeveokeid, suuri haagiseid, põllu- ja metsatehnikat, tuletõrjeautosid ning ehitusmasinaid tegevatele firmadele.
«Need kolm tegevusala on meie kindlustuspoliis,» ütles Toomas Lepp.
Eksootilised kliendid
Laias laastus kõik Metecis valmiv läheb piiri taha, Eestisse jääb vaid mõni protsent autode lisavarustusest. Suurem osa toodangust läheb kaubaks Saksamaal, Rootsis ja Soomes. Ostjaid-tellijaid on ka Venemaal, Ukrainas, Lätis, Leedus ja Hollandis.
Tänavu on Metecil hakanud üha paremini minema Prantsusmaal, kus soovitakse Tartus valmivat autode lisavarustust, ehitusmasinate osi ja ka meditsiinitehnikat.
Hiljuti leidis ettevõte autode lisavarustusele eksootilised kliendid Marokos ja Alžeerias.
Uus maja teeb elu lahedamaks
Meteci kolm aastat tagasi valminud ligi 15 000-ruutmeetrises tehases töötab ligi 320 inimest. Nüüd kerkib tehase kõrvale 3000-ruutmeetrine juurdeehitis. «Me ei plaani sinna kohe uusi töökohti luua,» selgitas Meteci juht Toomas Lepp.
«Vajame ruumi juurde, sest tooted on läinud keerulisemaks ja tootmisliin pikemaks. Näiteks elektroonika koostamine ei sobi rauatöödega hästi kokku ja arendusosakonnal on kitsas. Uus maja lubab majapidamist nii ringi tõsta, et kõigil läheb lahedamaks.»
Uue hoone ehitamiseks läheb ligi miljon eurot. Teist samapalju kulutab ettevõte tänavu uute seadmete ja tööpinkide soetamiseks.