Maanteemuuseumisse sõidavad üsna erilised autod

Risto Mets
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Fotokonkursi «Maanteede Uhkus» võitja, Janne Eespäeva ümberehitatud ZAZ 965A.
Fotokonkursi «Maanteede Uhkus» võitja, Janne Eespäeva ümberehitatud ZAZ 965A. Foto: Eesti Maanteemuuseum

Eesti Maanteemuuseum kutsub kõiki autoomanikke, kes on oma sõidumasina kas ümber ehitanud visuaalselt silmatorkavaks muutnud, 20. augustil Põlvamaale Varbusele tähistama 115 aasta möödumist esimesest autoesitlusest Eestis.

Muuseumi teatel leidis 1896. aastal 23. augustil aset esimene avalik autoesitlus Eestis. Kohalik ettevõtja Schümann tutvustas Tallinnas rahvale üht kalessitaolist iseliikuvat sõidukit, milleks suure tõenäosusega oli 1894. aastal tootmisse jõudnud Benz Velo.

Tolleaegsel autol olid pidurid, käigukast, roolikang ja kummirehvidega rattad. Esimesed muljed uutmoodi sõidukist võttis tolleaegne ajakirjanik kokku järgmiselt: «Vanker, mis ainult kahe inimese jäuks tehtud, kannab tagumisel poolel 1 ½ hobuse jõulist bentsini masinat. Sõidukiirus seisab täitsa vankri juhtija käes ja võib temaga kuni 20 versta tunnis ha teega sõita.» (Valgus 1896, 35).

20. augustil valitakse maanteemuuseumis külastajate abiga välja kõige erilisem masin ning autasustatakse fotokonkursi «Maanteede Uhkus» võitjat. Väärika tiitli saab Janne Eespäeva ümberehitatud ZAZ 965A (pildil), mis koos omapärase järelkäruga kokku moodustavad poolteist Maanteemuhku.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles