«Vaim on kindlasti valmis,» ütles mullune MMi hõbe ja 2008. aasta juunioride Euroopa meister Rasmus Haugasmägi kolmapäeval, kui Tartu Kalevi Veemoto-klubi võistlejad valmistusid Viljandisse sõiduks.
Viljandis selguvad veemoto tipud
Tänavu on maailma tippvõistlused tulnud Tartu veemotomeestele peaaegu koju kätte. Praegu peaksid nad kui juba mitte kohal, siis Viljandisse teel olema. Nädalavahetusel peetakse seal veemotoklasside T-550 ja OSY-400 maailmameistri- ning juunioride klassi GT-15 Euroopa meistri võistlused.
Tartust on tiitleid püüdmas Eesti suurim võistkond: kuus võidusõitjat. Klassis GT-15 stardib Sken Heidemann, OSY-400 paatide roolis on lisaks Haugasmäele 2008. aasta juunioride maailmameister ja EMi pronks Sten Kalder.
T-500ga lähevad Viljandi järvele klubi staažikaim, mitmekordne maailma- ja Euroopa meister, viimati tänavu EMil pronksile tulnud Art Raudva, tema noorem vend Maik Raudva ja 2008. aasta juunioride EM-hõbe Carl Pihor.
Tagasihoidlik Raudva
«Minu paat on nii valmis, kui saab olla,» oli Sten Kalder optimistlik, «ent ega maailm ei ole ka maganud, kõik on arenenud. Et hästi läheks, peab palju õnnestuma.»
Kogenud Art Raudva seevastu sügas mõnevõrra mõtlikumalt kukalt. «Esikohta ei julge praegu küll lubada. Reaalsustaju on lihtsalt niivõrd kõva,» nentis ta, «aga imesid võib juhtuda.»
Raudva selgitas, et tema paadi kiirus on hea, aga paraku algkiirenduse arvelt. Seekord sai niipidi. Paadivindi seadistusest sõltub, kas on lõppkiirus hea või kiirendus hea. Pikal distantsil ja ajasõidus on lõppkiirus tähtsam, stardis võib ilma hea kiirenduseta aga n-ö suppi jääda.
«Ajasõidu teeb tõenäoliselt hea, võistlustingimustes on natukene kahtlane, kui hästi asi välja tuleb,» sõnas Raudva. «Kui kolmesaja meetri peal oled ikkagi sekund teistest kehvem, siis tähendab see seda, et uks lüüakse sul nina ees kinni.»
Samas lubas Raudva, et tulevaks aastaks on tal tunduvalt suuremad plaanid.
Tänavu peab ta tõsisemateks medalipretendentideks poolakatest vendi Michal ja Martin Gembiakki, kes on läbi aegade olnud Raudva põhikonkurendid ning stabiilsed sõitjad. Samuti tõi ta esile Viljandi mehe Aivar Kommisaare, kes üllatas Pärnus põneva sõiduga. Alahinnata ei tasuvat ka soomlast Juho-Matti Mannineni.
«Kui ma osalejate nimekirja vaatan, siis ainult tugevatest see koosnebki,» võttis Raudva kokku. Järeldas ta seda Saksamaal peetud EMist, kus ühe sekundi sisse mahtus seitse meest. «Asi hakkab juba vormel 1 meenutama,» iseloomustas Raudva. «Kes esimesena pöörde võtab, see sõitu ka juhatab.»
Kalder ja Haugasmägi leidsid, et nende klassis tuleb eelkõige hoolikalt silma peal hoida mullusel maailma tipul austerlasel Oliver Lucasel. Väga kiired on ka Billy Allen USAst, Miroslaw Bazinski Slovakkiast ja kodumaine konkurent Annika Suuk Tallinnast.
Väga head kiirust on tänavu näidanud mullune O-125 maailmameister Erko Aabrams. «Alles ta sellesse klassi üle tuli, aga võib päris kõvasti üllatada,» sõnas Haugasmägi.
«Ma ei tunnegi väga hästi veel oma konkurente,» tunnistas tartlastest noorim Viljandis startija Sken Heidemann, väites, et tema läheb kindlasti esikoha peale võistlema. Kindlasti tuleb tal silmas pidada britist maailmameistrit Ben Jelfi.
Ohtlikest meestest oskas Heidemann esile tõsta kaasmaalasi Brandon Timofejevit, Matthias Agurit ja juunis Suurbritannias Jelfi järel hõbedale tulnud Reio Käsnapuud.
Ei taha ära sõnuda
«Mina ei taha midagi prognoosida,» tõrjus Tartu Kalevi Veemotoklubi juht Üllar Põvvat, meenutades, kuidas ta koos tollaste Tartu võidusõitjatega läks 1987. aastal sotsialismimaade karikavõistlustele väga väge täis mõtetega ja nad naasid sealt ümmarguse nulliga. Sestap eelistab ta auhinnalistest kohtadest rääkida alles siis, kui finišilipp on langenud.
«Võib-olla on masu natukene kärpinud võimalust, et kõik oleks nii heal tasemel kui ihkaks,» tunnistas ta, «aga nende võimaluste juures on kõik võimalik tehtud. Poisid on kõvasti tööd teinud ja meie oleme tööd teinud.» Töö viljad nopitakse pühapäeval.
Veemoto MM ja EM
• Viljandis 15.–17. juulini.
Täna
• Kell 10 registreerumine ja tehniline kontroll
• Kell 16 vabatreeningud
• Kell 19.30 pidulik avamine
Homme
• Kell 8.30 vabatreeningud
• Kell 10.30 ajasõidud
• Kell 14–19 võistlussõidud: GT-15 esimene start, OSY-400 esimene start, T-550 esimene start, GT-15 teine start, OSY-400 teine start, T-550 teine start
Pühapäeval
• Kell 10 vabatreeningud
• Kell 12–16 võistlussõidud: GT-15 kolmas start, OSY-400 kolmas start, T-550 kolmas start, GT-15 neljas start, OSY-400 neljas start, T-550 neljas start
• Kell 18 pidulik lõpetamine