Eile avati Eesti spordi- ja olümpiamuuseumis uus näitus «See on ralli!», kus saab end läbi ja lõhki eestlaste rolliga rallis kurssi viia.
Uus rallinäitus laseb huvilistel näpud õliseks teha või olla hoopis kaardilugeja
Eesti spordi- ja olümpiamuuseumi juht Siim Randoja rääkis Tartu Postimehele, et teema valiti tugevate Eesti rallisõitjate tõttu. «Ralli on tänu Ott Tänakule erakordselt tugevalt pildis ja spordimuuseumil on roll näidata, et meie ralliajalugu on tegelikult veelgi sügavam ja põnevam,» ütles Randoja. Ta lisas, et väikesele riigile on kolm WRC pilooti uskumatult suur saavutus ja eestlased peavad selle üle uhked olema.
Näitusel on uudistamist nii ajaloofännidele kui ka elamuste otsijatele – atraktsioonidena on väljas rallisimulaator, rattavahetuspunkt ja kaardilugeja tööd imiteeriv lahendus. «Esemetest on ehk kõige enam äramärkimist väärt Tänak/Järveoja karikad, sealhulgas eelmise hooaja kokkuvõtte kolmanda koha karikas,» märkis Randoja.
Lisaks on väljas ajatelg kiivritest, alustades viiekümnendate munakiivrist ja lõpetades moodsate, FIA nõuetele vastavate WRC taseme kiivritega. «Keldrigaleriis on maailma parima rallifotograafi Jaanus Ree erakordselt lahe fotoväljapanek,» ütles ta.
Kuraatorid kui detektiivid
Kõik ei läinud näituse ettevalmistamisel aga lepase reega. Randoja tõdes, et rallirahvaga on keeruline ühist aega kokku leppida, et esemed muuseumisse toimetada. «Pidevalt ollakse sõidus,» nentis Randoja. Sel põhjusel pidid kuraatorid ka detektiiviametit pidama. «Näiteks Martin Järveoja esemed õnnestus näitusele saada ta isa Toomase abiga, kes meid lõpuks koos Martini endaga soojalt Elvas vastu võtsid,» kirjeldas Randoja.
Mõned eksponaadid jäid siiski näitusele aga saamata. «Me tahaksime väga esemeid Ott Tänaku meeskonnalt, aga ma loodan, et selle väikese vea saame juba nädalavahetuse jooksul korda aetud,» lootis Randoja.
Näpud õliseks
Näitusel saavad huvilised panna end interaktiivselt erinevatesse rollidesse. Näiteks võib tunda end rallisõitjana, saada osa kaardilugeja tööst ja ka näpud õliseks teha, proovides sõbraga võidu autoratast vahetada. «Külastajad on esimesed katsetused teinud,» ütles Randoja.
Näituse kokkupanekul said nii mõnedki muuseumitöötajate eeldused ümber lükatud. Randoja selgitas, et rallimaailm WRC tasemel on küll suure eelarvega, aga sellegipoolest on iga kiiver, võistluskombinesoon ja autodetail väga täpselt arvel.
«Selgus, et võistlejatele hooajaks antavate kombinesoonide arv on nii väike, et hooaja lõpuks neid sisuliselt üle ei jäägi, kiivrid sõidetakse kas katki või antakse edasi noorematele pilootidele ja autoosad lüüakse üles senikaua, kuni need vanakraamiks saavad,» rääkis ta. Randoja nentis, et see on küll roheline mõtteviis, aga muuseumil oli näituse kokkupanek sedavõrd keerulisem.