Päevatoimetaja:
Aime Jõgi
(+372) 739 0359

Lennujuhi gripp paljastas süsteemi haavatavuse

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Ülenurme lennujaam.
Ülenurme lennujaam. Foto: Margus Ansu

Lennujuht, kelle haigestumise tõttu jäi nädala eest Tartu lennujaamas ära neli lendu, kinnitab, et ta ei streikinud, vaid tal tõepoolest kerkis ootamatult kõrge palavik. Suutmatus mehele asendajat leida näitas aga, kui habras on praegune lennujuhtimise süsteem.



Nädala eest Tartu lennujaamas öövalves olema pidanud lennujuht tundis end halvasti juba pühapäeva hommikul,  lõunaks enesetunne halvenes: süda oli paha, külmavärinad ja palavik 37,3. Mehe vahetus pidi algama kell 23 ja ta mõtles, et tervis jõuab veel paraneda. Järgmiste tundidega aga palavik vaid tõusis ning lennujuht tundis, et ei suuda algavat öövahetust vastu pidada.

Sel hetkel ei uskunud lennujuht ka ise, et talle asendajat ei leita, kuid ometi just nii juhtus. Ülejäänud kolm lennujuhti jäid sel õhtul kättesaamatuks: kes oli puhkusel, kes Tallinnas tööl, kes linnast väljas.  

Kulukad valvevahetused

«Süsteem on kergesti kõigutatav, kahtlemata,» nentis Eesti Lennujuhtide Assotsiatsiooni esimees Peeter Mõsak. Riske aitaks Mõsaku sõnul maandada valvevahetuste loomine: kui üks lennujuht on tööl, on teine valves ja valmis iga kell tööle ruttama.

«Loomulikult oleks kõige kindlam variant 24/7-teenus ja valvevahetus, aga küsimus on, kes maksab,» lausus lennujuhtide tööandja Lennuliiklusteeninduse ASi juht Tanel Rautits ja lisas, et firmale tähendaks see pea kaks korda suuremaid kulutusi niigi kahjumit tootva Tartu lennujuhtimise peale.

Rautits möönis, et lennujuhtimisteenusega müüak­­se usaldusväärsust ning ettevõte teeb kõik, et tulevikus ära hoida olukordi, kus lennud jäävad lennujuhi puudumise tõttu teenindamata.

Kompromissi ootuses

Ühist keelt pole tööandja aga lennujuhtidega suutnud leida rohkem kui poole aasta jooksul pärast seda, kui eelmise aastaga lõppes lennujuhtidega sõlmitud tähtajaline lisaleping, mis määratles kõik asendamised ja lisatööd. Uut lepingut pole sõlmitud, kuna Tartu lennujuhid, kes teenivad Tallinna kolleegidest 2-3 korda vähem, on tahtnud lisaks valvevahetustele ka palgatõusu. Tööandja pole lennujuhtidele sellist raha leidnud.

Lennuliiklusteeninduse ASi juht Tanel Rautits aga kinnitas, et lennujuhtidega leitakse kompromiss ja lennujuhtimisteenus ei kannata erimeelsuste tõttu. «Ma usun, et viimase juhtumi valguses jõuame lähiajal kokkuleppele, sest kellegi huvides ei ole rikkuda Tartust lendamise mainet,» lausus Rau­­tits.
 

Tagasi üles