Linnar Priimägi sõjakooli reklaamikampaaniast: «See on diletantlikult provokatiivne»

jaga E-post prindi artikkel saada vihje Loe ja lisa kommentaare

Linnar Priimägi

FOTO: Ekraanitõmmis videost / Mailis Ollino

Tartu Postimees kirjutas teisipäeval sellest, kuidas kaitseväe ühendatud õppeasutuste kõrgema sõjakooli tänavusuvine reklaamikampaania, mis kujutab tuima näoga noort sõdurit seismas silmitsi tankitoruga, on langenud sotsiaalmeedias tiheda kriitikatule alla. Negatiivseid hinnanguid on antud nii eesti- kui venekeeles.

Isehakanud kriitikud on toonud sotsiaalmeedia kanalites, eeskätt Facebookis ja YouTube`s välja, et sõduri ilme on justkui «tuhande jardi pilk», mis peegeldab oma tühjuses läbielatud sõjaõudusi. Samuti on arvatud, et tankitoruga tõtt vaatav reamees kujutab endast kõige labasemal kombel tuima kahuriliha. Videos kasutatud möirgavat karu on aga peetud otseseks viiteks Venemaale.

Reklaamiõppejõud ja kultuuripsühholoog Linnar Priimägi rõhutab, et tegemist on propagandaklipiga. Ta juhib tähelepanu sellele, et propaganda kui reklaami põhiliigi tunnuseks on see, et kollektiivsele probleemile pakutakse kollektiivset lahendust. «Astuge kõik kõrgemasse sõjakooli, sest... Ja klipp näitabki, mispärast: vastas on agressioon (saapaga näkku), sõjavägi (tank), surm (pealuu) ja Venemaa (karu),» rääkis Priimägi.

Tallinna bussis pildistatud reklaamplakat.

FOTO: Ekraanitõmmis Facebookist

Tema sõnul pole kahtlustki, et karu selle kampaania kontekstis just Venemaad tähendab. «Et pealuu sümboliseerib küberrünnakut, nagu kinnitavad idee autorid, jääb küll üsna seosekaugeks. Aga et karu kasutatakse just Venemaa sümbolina, selles pole kahtlust,» lausus ta.

Priimäe sõnul annab eelöeldust märku ka loogikaviga, mida on kriitilistes kommentaarides tähele pandud. «Sõjas seisab liitlane su kõrval ja vaenlane su vastas. Klipp aga ütleb, et ükski oht pole sama suur kui vägi sinu kõrval. See pole mitte kogemata sõnavääratus, et taheti öelda hoopis: «vägi su vastas». See on aadress: sõjaoht lähtub kõrvalriigist ehk Venemaalt (karu!),» arutles ta.

Muu hulgas avaldas Priimägi veendumust, et sõjakooli reklaamklipp on sisult provokatiivne. «Nii diletantlikult provokatiivne, et seda mitte ära tunda võib ainult loll ja salata ainult lurjus.»

Priimäe sõnul on klipis kasutusel just negatiivsed sümbolid ning positiivselt mõjuma pidav sõjamees, kes ohule silma vaatab jääb jõuetuks ega anna sümboli mõõtu välja.

Kampaania loonud reklaamiagentuuri Creatum loovjuht Igor Baturin selgitas teisipäeval Tartu Postimehele, et noormeest on videos teadlikult sellisel tuimal moel kujutatud, et imiteerida kainet mõtlemist ja võimet jääda rahulikuks ka kõige pingelisemates olukordades. Vastuseks kriitikutele ütles ta, et püüdlikult naeruvääristada on võimalik iga reklaami.

«Vaadake klippi mõttega ja palun ärge klammerduge arvajate lõõpi,» lausus Baturin.

Ka kaitseväe ühendatud õppeasutuste meediaspetsialist Ivika Lehtsalu ei nõustunud väitega, et kujutatud sõdur meenutab tuima kahuriliha. «Räägime hoopis sellest, et teenistuse ajal võib kaitseväelase teele sattuda igasuguseid takistusi, millega ta peab vastamisi seisma,» põhjendas ta.

Tagasi üles