![1. juulist saab 11. maakonnas maakonnaliinide bussides sõita tasuta.](http://f11.pmo.ee/gn-0uFbzi8UyZLO60aYPjNurdOM=/1442x0/filters:focal(559x692:1086x1039):format(webp)/nginx/o/2018/07/05/8101228t1h3e93.jpg)
Tasuta bussisõidu saabumine tõi kaasa hulga segadust ja vastuseta küsimusi: alates sellest, kas ning kuidas broneerida tasuta bussile sõidupiletit, lõpetades sellega, kauaks tasuta bussisõit Eestis kehtima jääb.
Tasuta bussisõidu saabumine tõi kaasa hulga segadust ja vastuseta küsimusi: alates sellest, kas ning kuidas broneerida tasuta bussile sõidupiletit, lõpetades sellega, kauaks tasuta bussisõit Eestis kehtima jääb.
Üheteistkümnes Eesti maakonnas saab nüüdseks juba viiendat päeva tasuta kohalikel bussiliinidel sõita. Kuigi uus süsteem annab reisijatele võimaluse raha kokku hoida, on see endaga kaasa toonud ka hulga küsimusi, et mitte öelda kuhjaga segadust. Tartu Postimees sõnastas neist mõned olulisemad ning küsis vastused Tartumaa ühistranspordikeskuse juhatajalt Tõnis Piirilt.
Paraku ei olegi võimalik tasuta sõiduks piletit broneerida. Tasuta maakonnaliini bussiga saab sõita elava järjekorra alusel. Ei saa välistada, et kunagi broneerimissüsteem tekib, aga praegu pole seda ette nähtud.
Ei pea. Kui inimene tõesti sõidab bussiga harva, saab bussijuht talle müüa nulleurose paberpileti.
Tartu bussijaamas on vastava infotahvli täienduse tegemine bussijaama ülesanne. Seal on elektrooniline tabloo, kuhu saab vastava info sisestada ning ma leian, et oleks igati mõistlik tasuta busside info sinna lisada. Mis puutub küladesse, siis hakkame lähiajal kõiki Tartu maakonna bussipeatusi üle vaatama ning muretseme sinna busside liikumisgraafikute infotahvlid. See töö seisab meil ees juba ainuüksi seetõttu, et haldusreformi käigus on maakonna piirid muutunud. Infotahvlid on juba tellitud ning esialgu ei ole sinna märgitud, millised bussidest on tasuta ja millised mitte. Vajadusel saame selle info sinna lisada.
Minu teada peaks saama kõikide maakonnaliinide tasuta bussides kasutada ükskõik millist Eestis väljastatud sõidu valideerimiskaarti, ehk niinimetatud piiksuga viipekaarti. Siinkohal on oluline tähele panna, et kui Tartu linnaliinibusside kaardiga saab tasuta maakonnaliinidel sõita, siis maakonnaliinide kaardiga linnaliinidel sõita ei saa. Tartu linnas ei ole tasuta ühistransporti.
Kuni meil pole esimesi vettpidavaid statistilisi andmeid, ei oska ma öelda, kui palju tasuta transpordi tõttu on tarvis liinivõrku muuta.
Esimesed andmed vaatame üle juba kuu aja pärast ja järgmised andmed laekuvad 1. septembril. Alles seejärel võime mingeid järeldusi teha ning kaaluda liinivõrgu ümberkorraldamist. Kõik sõltub sellest, kui palju ühel või teisel saab olema sõitjaid.
Sellele küsimusele oskab täpsemalt vastata Tartu linna ühistranspordikeskus. MIna olen aru saanud, et linna ühistranspordikeskuse seisukoht tasuta bussisõidu osas on kogu aeg olnud eitav.
Maalt linna sisse sõitvast bussist võib linna sees asuvates peatustes üksnes väljuda. Kui buss hakkab liikuma Tartu bussijaamast, siis linna sees olevates peatustes saavad reisijad vaid peale tulla, mahaminekut ei ole seal ette nähtud. Loomulikult on olemas ka erandjuhud. Kui inimesel hakkab halb ning ta palub bussist väljumist, siis loomulikult ei hakka bussijuht teda kuidagi takistama. Seda ei tohi muidugi kurjasti ära kasutada. Kui mõni inimene peaks hakkama näiteks igal hommikul bussijuhi vastutulelikkust ära kasutama, siis on selge, et mingil hetkel seda reisijat enam bussi ei lubata.
Sellele küsimuslele teab vastust majandus- ja taristuminister Kadri Simson.
Raske öelda. Langetasime ka ise siin Tartumaal selle otsuse suurte kõhkluste ja kahtluste saatel. Ilmselt on praegu kõige targem vaadata, kuidas rahvas tasuta ühistranspordi vastu võtab. Selle teadmise saamiseks kulub vähemalt paar kuud. Alles pärast seda võime järeldusi teha ning selle põhjal saavad otsustada ka need maakonnad, kus praegu veel tasuta bussisõitu pole.
Kui midagi sellist on juba kord ellu viidud, siis ma eeldan, et need otsused on tehtud ikkagi selleks, et süsteem jääks püsima. Rahva suhtes oleks äärmiselt ebaõiglane, kui näiteks poole aasta või aasta pärast tasuta sõidu otsus tagasi pöörataks.