Tasuta bussisõidu saabumine tõi kaasa hulga segadust ja vastuseta küsimusi: alates sellest, kas ning kuidas broneerida tasuta bussile sõidupiletit, lõpetades sellega, kauaks tasuta bussisõit Eestis kehtima jääb.
Kuidas nullhinnaga piletit broneerida ja veel 10 seni vastuseta küsimust tasuta bussisõidu kohta
Üheteistkümnes Eesti maakonnas saab nüüdseks juba viiendat päeva tasuta kohalikel bussiliinidel sõita. Kuigi uus süsteem annab reisijatele võimaluse raha kokku hoida, on see endaga kaasa toonud ka hulga küsimusi, et mitte öelda kuhjaga segadust. Tartu Postimees sõnastas neist mõned olulisemad ning küsis vastused Tartumaa ühistranspordikeskuse juhatajalt Tõnis Piirilt.
Kuidas on võimalik broneerida piletit tasuta bussidele?
Paraku ei olegi võimalik tasuta sõiduks piletit broneerida. Tasuta maakonnaliini bussiga saab sõita elava järjekorra alusel. Ei saa välistada, et kunagi broneerimissüsteem tekib, aga praegu pole seda ette nähtud.
Osa inimesi sõidab bussiga väga harva. Kas ka nemad peavad tingimata soetama 2-eurose valideerimiskaardi?
Ei pea. Kui inimene tõesti sõidab bussiga harva, saab bussijuht talle müüa nulleurose paberpileti.
Kuigi internetilehel peatus.ee on kirjas, millistes bussides saab tasutas sõita, siis Tartu maaliinide bussijaamas sellekohast eraldi infotahvlit pole. Ühtlasi pole väikestesse külapeatustesse riputatud isegi busside sõidugraafikuid, tasuta liiniinfost rääkimata. Kuidas saab väikeses külas elav tädi Maali teada, milline buss viib teda tasuta linna või naaberkülla?
Tartu bussijaamas on vastava infotahvli täienduse tegemine bussijaama ülesanne. Seal on elektrooniline tabloo, kuhu saab vastava info sisestada ning ma leian, et oleks igati mõistlik tasuta busside info sinna lisada. Mis puutub küladesse, siis hakkame lähiajal kõiki Tartu maakonna bussipeatusi üle vaatama ning muretseme sinna busside liikumisgraafikute infotahvlid. See töö seisab meil ees juba ainuüksi seetõttu, et haldusreformi käigus on maakonna piirid muutunud. Infotahvlid on juba tellitud ning esialgu ei ole sinna märgitud, millised bussidest on tasuta ja millised mitte. Vajadusel saame selle info sinna lisada.
Tasuta bussiga sõitmiseks üle Eesti saab kasutada Tallinna ja Tartu ühistranspordi sõidukaarte. Sarnaseid bussikaarte on laiali jaotanud ka bussifirmad ja mitmed teised omavalitsused. Milliste kaartidega lisaks Tallinna ja Tartu omadele saab tasuta sõidu bussides registreerida?
Minu teada peaks saama kõikide maakonnaliinide tasuta bussides kasutada ükskõik millist Eestis väljastatud sõidu valideerimiskaarti, ehk niinimetatud piiksuga viipekaarti. Siinkohal on oluline tähele panna, et kui Tartu linnaliinibusside kaardiga saab tasuta maakonnaliinidel sõita, siis maakonnaliinide kaardiga linnaliinidel sõita ei saa. Tartu linnas ei ole tasuta ühistransporti.
Kas ja kuidas tasuta bussisõit muudab liinivõrku?
Kuni meil pole esimesi vettpidavaid statistilisi andmeid, ei oska ma öelda, kui palju tasuta transpordi tõttu on tarvis liinivõrku muuta.
Millal hakatakse liinivõrku üle vaatama ja vajadusel muutma?
Esimesed andmed vaatame üle juba kuu aja pärast ja järgmised andmed laekuvad 1. septembril. Alles seejärel võime mingeid järeldusi teha ning kaaluda liinivõrgu ümberkorraldamist. Kõik sõltub sellest, kui palju ühel või teisel saab olema sõitjaid.
Miks Tartu linnaliinid tasuta ühistranspordi kehtestamisega kaasa ei läinud?
Sellele küsimusele oskab täpsemalt vastata Tartu linna ühistranspordikeskus. MIna olen aru saanud, et linna ühistranspordikeskuse seisukoht tasuta bussisõidu osas on kogu aeg olnud eitav.
Lisaks Tartu bussijaamale peatuvad mõned maakonnaliinide bussid ka Tartu linnas asuvates peatustes. Millisel juhul võib reisija seal bussist väljuda või sinna sisse astuda?
Maalt linna sisse sõitvast bussist võib linna sees asuvates peatustes üksnes väljuda. Kui buss hakkab liikuma Tartu bussijaamast, siis linna sees olevates peatustes saavad reisijad vaid peale tulla, mahaminekut ei ole seal ette nähtud. Loomulikult on olemas ka erandjuhud. Kui inimesel hakkab halb ning ta palub bussist väljumist, siis loomulikult ei hakka bussijuht teda kuidagi takistama. Seda ei tohi muidugi kurjasti ära kasutada. Kui mõni inimene peaks hakkama näiteks igal hommikul bussijuhi vastutulelikkust ära kasutama, siis on selge, et mingil hetkel seda reisijat enam bussi ei lubata.
Miks ei ole kõigis Eesti maakondades tasuta ühistransporti?
Sellele küsimuslele teab vastust majandus- ja taristuminister Kadri Simson.
Kas teie arvates peaks Eestis olema tasuta ühistransport igas maakonnas?
Raske öelda. Langetasime ka ise siin Tartumaal selle otsuse suurte kõhkluste ja kahtluste saatel. Ilmselt on praegu kõige targem vaadata, kuidas rahvas tasuta ühistranspordi vastu võtab. Selle teadmise saamiseks kulub vähemalt paar kuud. Alles pärast seda võime järeldusi teha ning selle põhjal saavad otsustada ka need maakonnad, kus praegu veel tasuta bussisõitu pole.
Öeldakse, et tasuta lõunaid pole olemas. Kui kauaks meile tasuta ühistransporti antakse?
Kui midagi sellist on juba kord ellu viidud, siis ma eeldan, et need otsused on tehtud ikkagi selleks, et süsteem jääks püsima. Rahva suhtes oleks äärmiselt ebaõiglane, kui näiteks poole aasta või aasta pärast tasuta sõidu otsus tagasi pöörataks.